[natuurkunde] Diffractie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Diffractie

Hallo

Situatie: "Dubbele spleten experiment wordt gedaan waarbij bovenste spleet belicht wordt met een amplitude Eo en de onderste spleet met een amplitude 2Eo."

Ik heb al de positie van de minima en maxima bekeken en de intensiteitsverdeling berekend, maar nu wordt er ook nog gevraagd naar het volgende: "wat gebeurt er indien je diffractie in rekening brengt?".

Hier zit ik echter mee vast, ik weet niet wat te antwoorden...

Iemand die kan helpen?

Alvast bedankt
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.280

Re: Diffractie

QuarkSV schreef: za 01 sep 2012, 17:59
Ik heb al de positie van de minima en maxima bekeken en de intensiteitsverdeling berekend, ..//..
Als je dat kan, beschouw dan elke spleet afzonderlijk eens als een enkele spleet experiment, en leg de resultaten daarvan eens over elkaar heen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Diffractie

Ik zou zeggen het voorkomen van secundaire maxima...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Diffractie

De primaire maxima zijn dan afkomstig van de onderste spleet en de secundaire maxima van de bovenste spleet...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.280

Re: Diffractie

Hier hebben we wat verwarring, althans ik snap je laatste antwoorden niet.

Wat ik bedoelde is dat een tweespletenexperiment met smalle spleetjes zo'n soort patroon geeft:
doubleslit.png
doubleslit.png (10.29 KiB) 169 keer bekeken
sluiten we nou een spleet af, en maken we die wat breder, dan krijgen we:
singleslit.png
singleslit.png (13.92 KiB) 169 keer bekeken
en als we dan dubbele spleten maken, wat breder, dan krijgen we een effect dat bettrekking heeft op die vraag b van jou.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Diffractie

Ik snap het niet... We hebben te doen met een 2 spletenexperiment hé dus gewoon zoals het tweespletenexperiment van Young, maar dan bovenaan licht laten invullen met amplitude Eo en onderaan licht laten invallen met amplitude 2Eo.

Als je één spleet afdekt in het gewone Young-experiment en kijkt naar interferentiepatroon van die ene "opengelaten" spleet dan zie je inderdaad zo'n patroon als in jouw tweede afbeelding. Maar ik kan de vraag "wat gebeurt indien je diffractie in rekening brengt?" hier niet mee linken...

Edit: het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat je twee bredere bandjes zal verkrijgen in de "nieuwe" situatie...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.280

Re: Diffractie

Nee, je krijgt dit:
doubleslitwide.png
doubleslitwide.png (9.77 KiB) 170 keer bekeken
En ik vermoed dat het de bedoeling is dat je dat ongeveer kwalitatief beschrijft. Om dat te gaan kwantificeren lijkt me geen pretje, al helemaal niet met twee verschillende intensiteiten.

Ik neem aan dat, als ze je dat vragen, dat dat op mogelijk enigszins verholen wijze in je theorie zal staan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Diffractie

Ik doelde vooral op het rechtse deel van je illustratie dus die twee bredere bandjes...

Het blijft me wel nog onduidelijk hoe ik nu moet de link leggen met "wat gebeurt er als je diffractie 'meeneemt'?"
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.280

Re: Diffractie

het rechtse deel van de illustraties geeft de spletensituatie weer (een of twee smallere of bredere spleten). NB, de breedteverhoudingen hier zijn overdreven.

ik kan het niet anders lezen als dat bedoeld zou worden dat in theorie in het tweespletenexperiment elke spleet wordt beschouwd als een lijnbron, met het woord lijn bedoeld als de wiskundige lijn, dwz zonder breedte.

Zo'n theoretische spleet mag in het single-slit experiment geen maxima en minima vertonen.

Goed, theoretische spleten bestaan niet, een spleet heeft een zekere breedte, en daar hoort een single slit patroon als gevolg van diffractie bij. Dus elke afzonderlijke spleet in het dubbelespleetexperiment veroorzaakt natuurlijk óók een single-slitpatroon.

En dat combineert allemaal. Dus als je diffractie in rekening brengt (dwz met reële spleten gaat werken) komt het tweespletenexperiment-patroon er een beetje anders uit te zien.

Althans, dat is mijn lezing. Anders kan ik van die vraag ook geen chocola maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer