Springen naar inhoud

[Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

• Log in om te kunnen reageren

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2005 - 21:05

Wanneer plakt een stof? Wat zijn de voorwaarden waaraan een stof moet voldoen om te kunnen plakken?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2005 - 23:54

Is in feite meer een natuurkundige vraag, cohesie en adhesie zijn hier de sleutelwoorden.

> Verplaatst naar natuurkunde
β-Damascenon en maneschijn

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 12:05

tussen moleculen werken een vanderwaals kracht.
deze vanderwaalskracht zorgt voor een aantrekkende kracht tussen de moleculen.

we delen 2 soorten vanderwaals krachten in namelijk: cohesie en adhesie
Cohesie is de vanderwaals kracht tussen 2 dezelfde moleculen.
adhesie is de vanderwaalskracht tussen 2 moleculen die niet het zelfde zijn.

Soms word er op een auto een was laagje aangebracht zodat water geen grip krijgt op de auto. (er ontstaan dan allemaal kleine druppeltjes )
Adhesie tussen water en de was laag is dus erg klein.

maar water op glas in tegendeel heeft een grote cohesie. dit zorgt er voor dat water een beetje plakt aan glas. Dus volgens mij plakt iets als de cohesie tussen 2 stoffen groot is.

correct me if i'am wrong

mathy

mathy

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 17:37

vanderwaals krachten treden enkel op bij edelgassen. in principe zouden er geen krachten kunnen optreden(omdat de potentiaal buiten de elektronenschil 0 is), maar door kwantumfluctuaties in de elektronenverdeling is er toch een zwakke aantrekking doordat dipoolmomenten worden geinduceerd in de naburige atomen. de energie tussen ionen wordt beschreven door ionaire bindingen, of madelung-energieen. deze energie is meestal groot, althans veel groter dan de vanderwaals-interactie. van het plakken zelf weet ik ni veel, maar kwou effe antoon corrigeren volgens hoe ik het geleerd heb :roll: .

mathy

mathy

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 19:45

en nu zie ik dat antoon bezig was over krachten tussen 2 moleculen, en niet tussen 2 ionen. dus het klopte wel wat antoon zei :roll:

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 21:10

ik dacht dat lijm vooral uit moleculen bestaat omdat ik bij ionen nooit echt zo'n plak werking heb kunnen bekennen .

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 22:08

vanderwaals krachten treden enkel op bij edelgassen. in principe zouden er geen krachten kunnen optreden(omdat de potentiaal buiten de elektronenschil 0 is), maar door kwantumfluctuaties in de elektronenverdeling is er toch een zwakke aantrekking doordat dipoolmomenten worden geinduceerd in de naburige atomen. de energie tussen ionen wordt beschreven door ionaire bindingen, of madelung-energieen. deze energie is meestal groot, althans veel groter dan de vanderwaals-interactie. van het plakken zelf weet ik ni veel, maar kwou effe antoon corrigeren volgens hoe ik het geleerd heb  :roll: .

vanderwaals krachten is een verzamelnaam voor intermoleculaire krachten
er zijn de dispersiekrachten, door fluctuaties in de elektronen verdeling ontstaan er dipoolmomenten, waardoor de moleculen elkaar aantrekken
de keesom krachten ontstaan doordat moleculen met een permanent dipoolmoment elkaar aantrekken
dan zijn er nog debije krachten: die ontstaan doordat dipolen een dipoolmoment induceren in een nabije molecule, en die 2 trekken elkaar aan, en tenslotte zijn er nog waterstof bruggen waarbij een elektronegatief atoom een waterstof aantrekt
de dispersie krachten werken niet alleen bij edelgassen, maar ook bij F2, H2,O2,Cl2,etc dus bij moleculen zonder permanent dipoolmoment deze krachten zij echter klein(2kJ/mol) tov 30kj/mol bij waterstofbruggen

niekdaamen

niekdaamen

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2006 - 17:14

@Antoon

maar water op glas in tegendeel heeft een grote cohesie.

Je bedoelt adhesie?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2006 - 17:16

Klopt, dat hoort adhesie te zijn (water <-> glas).

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2006 - 00:10

inderdaad ja.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures