[Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

[Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

Wanneer plakt een stof? Wat zijn de voorwaarden waaraan een stof moet voldoen om te kunnen plakken?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

Is in feite meer een natuurkundige vraag, cohesie en adhesie zijn hier de sleutelwoorden.

> Verplaatst naar natuurkunde
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

tussen moleculen werken een vanderwaals kracht.

deze vanderwaalskracht zorgt voor een aantrekkende kracht tussen de moleculen.

we delen 2 soorten vanderwaals krachten in namelijk: cohesie en adhesie

Cohesie is de vanderwaals kracht tussen 2 dezelfde moleculen.

adhesie is de vanderwaalskracht tussen 2 moleculen die niet het zelfde zijn.

Soms word er op een auto een was laagje aangebracht zodat water geen grip krijgt op de auto. (er ontstaan dan allemaal kleine druppeltjes )

Adhesie tussen water en de was laag is dus erg klein.

maar water op glas in tegendeel heeft een grote cohesie. dit zorgt er voor dat water een beetje plakt aan glas. Dus volgens mij plakt iets als de cohesie tussen 2 stoffen groot is.

correct me if i'am wrong

Berichten: 30

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

vanderwaals krachten treden enkel op bij edelgassen. in principe zouden er geen krachten kunnen optreden(omdat de potentiaal buiten de elektronenschil 0 is), maar door kwantumfluctuaties in de elektronenverdeling is er toch een zwakke aantrekking doordat dipoolmomenten worden geinduceerd in de naburige atomen. de energie tussen ionen wordt beschreven door ionaire bindingen, of madelung-energieen. deze energie is meestal groot, althans veel groter dan de vanderwaals-interactie. van het plakken zelf weet ik ni veel, maar kwou effe antoon corrigeren volgens hoe ik het geleerd heb :roll: .

Berichten: 30

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

en nu zie ik dat antoon bezig was over krachten tussen 2 moleculen, en niet tussen 2 ionen. dus het klopte wel wat antoon zei :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

ik dacht dat lijm vooral uit moleculen bestaat omdat ik bij ionen nooit echt zo'n plak werking heb kunnen bekennen .

Berichten: 375

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

vanderwaals krachten treden enkel op bij edelgassen. in principe zouden er geen krachten kunnen optreden(omdat de potentiaal buiten de elektronenschil 0 is), maar door kwantumfluctuaties in de elektronenverdeling is er toch een zwakke aantrekking doordat dipoolmomenten worden geinduceerd in de naburige atomen. de energie tussen ionen wordt beschreven door ionaire bindingen, of madelung-energieen. deze energie is meestal groot, althans veel groter dan de vanderwaals-interactie. van het plakken zelf weet ik ni veel, maar kwou effe antoon corrigeren volgens hoe ik het geleerd heb   :roll: .
vanderwaals krachten is een verzamelnaam voor intermoleculaire krachten

er zijn de dispersiekrachten, door fluctuaties in de elektronen verdeling ontstaan er dipoolmomenten, waardoor de moleculen elkaar aantrekken

de keesom krachten ontstaan doordat moleculen met een permanent dipoolmoment elkaar aantrekken

dan zijn er nog debije krachten: die ontstaan doordat dipolen een dipoolmoment induceren in een nabije molecule, en die 2 trekken elkaar aan, en tenslotte zijn er nog waterstof bruggen waarbij een elektronegatief atoom een waterstof aantrekt

de dispersie krachten werken niet alleen bij edelgassen, maar ook bij F2, H2,O2,Cl2,etc dus bij moleculen zonder permanent dipoolmoment deze krachten zij echter klein(2kJ/mol) tov 30kj/mol bij waterstofbruggen

Berichten: 71

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

@Antoon
maar water op glas in tegendeel heeft een grote cohesie.
Je bedoelt adhesie?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

Klopt, dat hoort adhesie te zijn (water <-> glas).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Vloeistofmechanica] plakken (cohesie en adhesie)

inderdaad ja.

Reageer