[scheikunde] boot vorm voor furanese vorm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

boot vorm voor furanese vorm

Er wordt gevraagd welke is de beste stoelconformatie van de furanese vorm en die vorm

is dus 5 ring met eerste anomeer C atom, H boven en OH onder, tweede C atoom 0H onder en H boven, derde atoom OH boven en H onder, en vierde atoom CHOH-CH2OH onder en H boven en dan gesloten met O.

Ik veronderstel dat ik dan bootvorm moet tekenen maar hierbij vroeg ik me af (na een beetje googlen) hoe de bootvorm nu eigenlijk moet bgetekend worden (met bijhoren bindiingen ax en equat) want op google vind ik vaak beetje andere tekeningen en dat verwart me.. weet iemand site ofzo waar ik beetje uitleg over vind ..

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: boot vorm voor furanese vorm

Ik heb geen idee wat een furanese vorm is.

Wat jij beschrijft is toch dit hé?
suiker.png
suiker.png (21.17 KiB) 217 keer bekeken
Hoe wil je in een 5-ring een bootconformatie verkrijgen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: boot vorm voor furanese vorm

net als een stoelconformatie niet kan.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 86

Re: boot vorm voor furanese vorm

hallo, dank voor reactie,

ik denk dat de vraag moet zijn welke conformatie van de furanese vorm is het stabielste .. idd dan kan je geen stoel of bootvorm hebben. en enveloppe vorm heb ik ook al van gehoord is dat bij 5 ring of ook niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: boot vorm voor furanese vorm

inderdaad gaat een envelopconformatie typisch zijn voor een vijfring
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 86

Re: boot vorm voor furanese vorm

en hoe teken je dan de enveloppe conformatie? tekening van Kravitz hierboven en dan een hoek beetje kleiner maken dan 109°? en dan zien dat al de OH atomen en CHOH-CH2OH equatoriaal staan of moet je echt rekening houden met de tekening van Kravitz bv CHOH-CH2OH onder dus ook in de eveloppe onder ook al is axiaal?

? http://www.ccdc.cam.ac.uk/support/docum ... .3.98.html zoals in deze foto links?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: boot vorm voor furanese vorm

Inderdaad een envelopconformatie zoals in de figuur links.

In het vlakke gedeelte van de ring zal de valantiehoek iets minder dan 109° bedragen, maar dat blijft een zo goed als ideale sp3.
en dan zien dat al de OH atomen en CHOH-CH2OH equatoriaal staan of moet je echt rekening houden met de tekening van Kravitz bv CHOH-CH2OH onder dus ook in de eveloppe onder ook al is axiaal? ?
Als je de substituenten zelf een plaats geeft krijg je te maken met een andere molecule, je moet dus rekening houden met hun originele stand.

Maak eens een figuur, lukt dit om op papier te tekenen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 86

Re: boot vorm voor furanese vorm

in bijlage heb ik getekend ,ik heb die lange keten daar van boven rechts getekend equatoriaal om geen repulsie met andere te hebben..klopt dit.?
Bijlagen
DSC00010.JPG
DSC00010.JPG (45.74 KiB) 213 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: boot vorm voor furanese vorm

Neen, dat klopt niet.

Kijk nog eens goed naar de figuur uit mijn eerdere post.
  • Kies voor het gemak het O-atoom op de hoogste positie.
  • Doorloop de ring beginnende bij het O-atoom en kijk naar de substituenten.
  • Kijk welke groepen op C1 staan.
  • Staan die naar boven of naar beneden? En komen die dan axiaal of equatoriaal op jouw figuur?
Heb je thuis van die 3D modelletjes? Ga daar anders eens mee aan de slag.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer