Eeuwig dromen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 620

Eeuwig dromen?

Hallo allemaal.

Ik heb een aantal vragen.

1. Hebben de hersenen een kwab ofzo die speciaal dient voor slaap en/of dromen?

2. Wat hebben de hersenen nodig om perfect te kunnen functioneren?

3. Zou het mogelijk zijn om, indien op vraag 1 met 'ja' beantwoord is, die speciale sectie van de hersenen te blijven voeden met stoffen, om zo te 'kunnen blijven dromen'?

Klinkt nogal onreal- en idealistisch, maar toch graag een antwoord.

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Eeuwig dromen?

Stekelbaarske schreef: za 01 sep 2012, 22:57
1. Hebben de hersenen een kwab ofzo die speciaal dient voor slaap en/of dromen?
Nee
Stekelbaarske schreef: za 01 sep 2012, 22:57
2. Wat hebben de hersenen nodig om perfect te kunnen functioneren?
Zuurstof en glucose. Perfect bestaat trouwens niet in de natuur.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Eeuwig dromen?

Om maar met de laatste vraag te beginnen: feitelijk is er geen reden om aan te nemen dat het niet mogelijk is om voor heel lange tijd te dromen/slapen. Patienten in coma kunnen in sommige gevallen decennia overleven van infuusvoeding en beademing. Normaliter vertonen deze niet de hersenactiviteit van dromen, maar als je het bewust zou willen doen denk ik dat er niet zoveel praktische belemmeringen zijn.

Qua ethiek ligt het natuurlijk wel complex - ik denk niet dat enig medicus zal meewerken aan het jarenlang in slaap houden van een gezonde patient die gewoon kan ontwaken en functioneren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Eeuwig dromen?

Benm schreef: zo 02 sep 2012, 02:41
Om maar met de laatste vraag te beginnen: feitelijk is er geen reden om aan te nemen dat het niet mogelijk is om voor heel lange tijd te dromen/slapen.
Ik denk dat het logischer is om de vraag om te draaien. De normale slaapcyclus van een mens bestaat ongeveer uit 4 korte perioden van REM-slaap wat in totaal nog niet eens 25% van een periode van 8 uur slaap is. Hieruit zou je voorzichtig kunnen concluderen dat een mens niet 'gemaakt' is om 100% van de slaap te dromen. Details hierover weet ik niet (weet volgens mij niemand), maar is het fysiologisch wel mogelijk om 100% te dromen? Ook al zou je kunstmatig in slaap worden gehouden.
Benm schreef: zo 02 sep 2012, 02:41
Normaliter vertonen deze niet de hersenactiviteit van dromen, maar als je het bewust zou willen doen denk ik dat er niet zoveel praktische belemmeringen zijn.
Zoals eerder vermeld kun je niet stellen dat er geen praktische belemmeringen zijn. REM-slaap is een complex gebeuren wat moeilijk valt te reguleren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Eeuwig dromen?

Op die manier beschouwd zal het geen 100% zijn inderdaad... ik dacht meer aan een situatie waarbij je tussen de dromen door niet wakker wordt, maar wel perioden hebt waarin je slaapt maar niet droomt.

De vraag is natuurlijk of het veel uitmaakt - van de periode tussen de dromen door zul je je waarschijnlijk niet bewust worden. Mensen herinneren zich vaak dromen, maar voor zover ik weet nooit tijd dat ze wel sliepen maar niet droomden.
Victory through technology

Reageer