[scheikunde] HIO4 hoeveel mol nodig om ring te breken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

HIO4 hoeveel mol nodig om ring te breken

hallo ,

kan iemand me helpen want ik kan er niet aan uit en heb dinsdag examen dus zou graag nog wat herhalen dan nog dingen uit te pluizen die ik tot heden niet begrijp..

Hoe gaat met hier te werk?

bv L ribose Hoeveel HIO4 nodig om 5 ring te breken.?

Is het een juiste methode om eerst van die L ribose(vanuit Fisher) bv een alfa L ribofuranose te maken(Haworth tekening) en dan vervolgens alfa L ribofuraniside (door methyl te plaatsten op OH van anomeer C1 dus OCH3)(Haworth tekening) en dan zie je dat er 2 vicinale OH's zijn dus dan verbruik je 1 mol HIO4en vorm je 2 maal aldheyde HOCH van de oorspronkelijke HCOH klopt dit?

En gaat men dan voor ring maken op een andere manier te werk?

bv als je van D ribose een 3 ring wil maken! (dus niet breken) dan staat in mijn oplossingen dat men 3 keer HIO4 toevoegtom deze D ribose te vormen en men als producten buiten de 3 ring ook nog 2HCOOH en CH2O heeft.

Hier begint men de vicinale OH te bekijken vanuit Fisher om te bepalen hoeveel mol HIO4je nodig hebt. Klopt dit?

Weet iemand op internet een beetje uitleg hierover.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: HIO4 hoeveel mol nodig om ring te breken

Ik ben er zelf niet 100% zeker van, maar ik doe een poging.
elizabeth22 schreef: zo 02 sep 2012, 11:52
bv L ribose Hoeveel HIO4 nodig om 5 ring te breken.?

Is het een juiste methode om eerst van die L ribose(vanuit Fisher) bv een alfa L ribofuranose te maken(Haworth tekening) en dan vervolgens alfa L ribofuraniside (door methyl te plaatsten op OH van anomeer C1 dus OCH3)(Haworth tekening) en dan zie je dat er 2 vicinale OH's zijn
Waarom ga je naar een furanoside? In de furanose vorm heb je toch ook al vicinale OH's?
En gaat men dan voor ring maken op een andere manier te werk?

bv als je van D ribose een 3 ring wil maken! (dus niet breken) dan staat in mijn oplossingen dat men 3 keer HIO4 toevoegtom deze D ribose te vormen en men als producten buiten de 3 ring ook nog 2HCOOH en CH2O heeft.

Hier begint men de vicinale OH te bekijken vanuit Fisher om te bepalen hoeveel mol HIO4je nodig hebt. Klopt dit?
Daar kan ik voorlopig ook geen weg mee. Misschien iemand anders....
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 86

Re: HIO4 hoeveel mol nodig om ring te breken

Kravitz schreef: ma 03 sep 2012, 10:39
Ik ben er zelf niet 100% zeker van, maar ik doe een poging.

Waarom ga je naar een furanoside? In de furanose vorm heb je toch ook al vicinale OH's?
idd ik heb mijn leerstof nog eens bekeken en idd bij L ribose denk ik gewoon

dus vanaf openketen ring obv fisher voorstelling . Deze tekenen en de vicinale OH's opzoeken.

maar ook twee eindstandige groepen in rekening brengen.

dus 4 mol HIO4 nodig om open keten te verbreken.

en vorming van reactieproducten 2 mierenzuur en 1 keer formaldehyde (van CH2OH)
Daar kan ik voorlopig ook geen weg mee. Misschien iemand anders....
in mijn cursus staan 3 verschillende oefeningen op HIO4 eentje idd vertrekken vna openketen vorm (fisher projectie) en daar nemen ze ook de eindstandige groepen in rekenschap als ze OH bezitten.

En dan ook oefeningen op gesloten ketens 'ides' vormen (deze die dus gemethyleerd zijn bv dus niet meer naar open keten vorm kunnen overgaan) en daar kijkt men alleen maar naar vicinale OH's en niet naar einstandige ?

Maar waarom?? geen idee ....

Reageer