OV-jaarkaart slecht voor gezondheid!?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 198

OV-jaarkaart slecht voor gezondheid!?

In je studententijd neem je zo af en toe een bietje, drink je zo nu en dan eens een glaasje wijn, eet je een paar keer per week een pizza of frietje en 'plop': de vetrandjes vallen binnen no-time netjes over je broekrand. Maar in plaats van jezelf drie keer per week naar de sportschool te hijsen -waarna je de volgende dag toch weer met je luie donder in de bus gaat zitten- zou je ook weer eens gewoon op de fiets naar college kunnen gaan. Het blijkt gewoon op de fiets naar college kunnen gaan. Het blijkt namelijk dat de OV-jaarkaart een groot deel van de slechte conditie van studenten veroorzaakt.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zou graag zien dat de overheid de OV zou afschaffen. Studenten fietsen namelijk veel minder dan vroeger en dat komt door de OV-jaarkaart.

Studenten zullen een stuk gezonder worden wanneer ze hun OV-jaarkaart inleveren. De overheid veegt het voorstel niet meteen van tafel. 'Het zal nog tot het voorjaar duren voor er een besluit valt', zegt een voorlichter van VWS, Over het algemeen blijken studenten weinig te bewegen. Meer dan een derde van de studenten haalt het minimum, van een half uurtje per dag beweging, niet. Evelien van Roemburg, voorzitter van studentenbond ISO vindt het allemaal overdreven. 'Druk studenten gewoon af en toe met de neus op de feiten en blijf verder van de OV-kaart af.' Overigens begrijpt ze haar achterban wel. 'Ik pak ook liever de tram dan de fiets, zeker als het regent.'

Bron: HOP 2005

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: OV-jaarkaart slecht voor gezondheid!?

Als ik in mijn studententijd de fiets had gepakt was ik 2 tot 3 uur onderweg geweest. Met de trein 1 tot 1,5 uur.

Goed voor de conditie is het zeker, maar spijbelen zou dan wel heel verleidelijk worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: OV-jaarkaart slecht voor gezondheid!?

Same here, ik moet nu een uur met de bus. Als ik dit moet fietsen dan ben ik ruim 2 1/2 uur onderweg. Dan kan het voorkomen dat ik om 6 uur al wegfietsen. Nou, mij niet gezien. Het afschaffen van het OV heeft hier geen enkel effect op. De mensen die met de bus of trein MOETEN, doen dit nog steeds echter betalen ze dit nu uit eigen zak. Ze moeten hierdoor meer werken (of lenen, als je daar zin in hebt tenminste) waardoor er minder tijd is om naar de sportschool te gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 198

Re: OV-jaarkaart slecht voor gezondheid!?

Wat ik weet: Voor 1996 was de OV-studentkaart gewoon hele week door, maar na die tijd moest je de OV-studentkaart doordeweeks of weekend kiezen.

Berichten: 656

Re: OV-jaarkaart slecht voor gezondheid!?

Ik zal zeker gaan afvallen door zulke geweldige ideeën.

Elke dag 60km heen en weer 60km terug op de fiets zal m'n conditie zeker goed doen. (Fietsen over snelwegen, rails etc. mag niet)
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 198

Re: OV-jaarkaart slecht voor gezondheid!?

Vroeger was ik in Nederland:

Ver weg: Ik ging zeker met het openbaar vervoer.

Vlakbijj: Ik ging met mijn fiets.

Maar nu ben ik in Hong Kong:

Ver weg: Ik ga gewoon met het openbaar vervoer.

Vlakbij: Te voet.

Fietsen: Er is verbonden binnen de stad.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: OV-jaarkaart slecht voor gezondheid!?

[quote="Cris"]Fietsen: Er is verbonden binnen de stad.[quote]

bedoel je niet 'verboden'? 'Dit is verboden binnen de stad.'
"Meep meep meep." Beaker

Reageer