[scheikunde] Spiegelbeeldisomerie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Spiegelbeeldisomerie

DSC_0054.jpg
DSC_0054.jpg (55.08 KiB) 260 keer bekeken


Ik heb de opdracht om te bekijken wat wel en wat niet spiegelbeeldisomerie is.

Maar ik snap niet waarom 1-chloorpentaan (bovenste tekening) geen spiegelbeeldisomerie heeft en 2-chloorpentaan (onderste tekening) wel. Als je 1-chloorpentaan omdraait staat de Cl toch ook aan de andere kant, komt toch op hetzelfde principe neer? Of heeft dit met draaibaarheid te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spiegelbeeldisomerie

Je ziet over het hoofd dat bij 1-chloorpentaan er 2 H's aan dezelfde C zitten en dat in werkelijkheid de bindingen aan een koolstof zover mogelijk uit elkaar zitten. In de 2d wereld geeft dat hoeken van 90°, in de 3d wereld hoeken van 109,5°. Dit betekent dat je de eerste stof altijd wel zo kan draaien en roteren om bindingen dat er altijd wel overlap tussen links en rechts plaatsvindt, bij de 2e gaat je dat niet lukken.

Ik raad mensen altijd aan om even met een bouwdoos aan de slag te gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Spiegelbeeldisomerie

Fuzzwood schreef: zo 02 sep 2012, 15:35
Ik raad mensen altijd aan om even met een bouwdoos aan de slag te gaan.
Dat is inderdaad een heel stuk slimmer dan die vereenvoudigde platte structuurschetsjes.

Probeer deze er maar eens identiek uit te laten zien door ze op te pakken en ten opzichte van elkaar te draaien:
2chloorpentaan.png
2chloorpentaan.png (51.7 KiB) 256 keer bekeken
Met deze twee lukt dat wel:
2chloorpentaan2.png
2chloorpentaan2.png (75.24 KiB) 257 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Spiegelbeeldisomerie

Ah oké. Hoezo lukt dat met het tweede plaatje wel dan?

Die kun je rondjes blijven draaien maar de groene blijft toch altijd aan de andere kant...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Spiegelbeeldisomerie

pak het molecuul links en rechts met twee handen vast, en draai het nu zo dat je handen van kant wisselen, dan krijg je het andere plaatje
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Spiegelbeeldisomerie

Ow ja! ik dacht alleen maar aan het C-atoom rond draaien

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Spiegelbeeldisomerie

Die onderste zijn twee identieke moleculen, maar gewoon van een andere kant bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer