[biologie] activiteit kegeltjes bij belichting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

activiteit kegeltjes bij belichting

Hallo,

Kegeltjes zijn in rust actief. Ze geven een constante stroom informatie af (impulsen). Ze bevatten een pigment dat bij belichting uiteenvalt. Dit leidt tot een keten van chemische reacties, waardoor de activiteit van de kegeltejs vermindert. Wanneer het licht plotseling uitgaat, ontstaat er weer een verhoogde acticiteit in de kegeltjes.

Bedoelen ze met de eerste zin dat kegeltjes óók in 'rust' actief zijn? En met 'in rust' bedoelen ze uiteraard dat ze niet geprikkeld worden?

Wat ik nog meer niet begrijp: als een kegeltje geprikkeld word, dan zendt die meer impulsen. Hoe kan het dan dat de activiteit vermindert bij belichting? Ik zou juist denken dat de activiteit vermeerdert bij belichting...

Wat regels verder staat het volgende:

Omdat in zwak licht de gele vlek niet actief is, is de scherpte van het beeld weg.

Dit vind ik raar, want ze zeggen daarvoor dat kegeltjes in rust actief zijn en de activiteit bij belichting afneemt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: activiteit kegeltjes bij belichting

Shadow schreef: ma 03 sep 2012, 13:15
als een kegeltje geprikkeld word, dan zendt die meer impulsen.


dat kan ik niet afleiden uit de tekst die jij hier neergezet hebt.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: activiteit kegeltjes bij belichting

Ik ook niet, maar: kegeltjes zetten lichtprikkels om in impulsen, dus dan ga ik ervan uit dat meer lichtprikkels tot meer impulsen leiden. Het is dus andersom...? Dan blijf ik die 2e zin (schijnbaar) tegenstrijdig vinden?

Reageer