Waarom werkt dit veld binair

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

Waarom werkt dit veld binair

Hallo,

Ik ben bezig met discrete wiskunde en heb een vraagje over velden. Het veld F_2 werkt binair en dus is -1 gelijk aan 1. Dit begrijp ik want er geldt dan

-1 mod 2 = 1

Nu zegt men in de cursus dat dit voor F_4 ook geldt. Maar dit begrijp ik niet want

-1 mod 4 = 3

dus is -1 helemaal niet gelijk aan 1. Hoe moet ik dit wel opvatten?

Mvg,

Daan

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Waarom werkt dit veld binair

Hoe staat het er precies, want misschien heb je de opmerking niet goed begrepen.

Wel is: (-1 mod 4) mod 2 =1

Wat ik trouwens wel een hele slecht notatie vind.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12

Re: Waarom werkt dit veld binair

Hallo,

Bedankt voor uw snelle respons. De opmerking staat gegeven in een oefening (De eerste lijn van de oplossing):

Afbeelding

Kunt u mij uitleggen waarom u nogmaals mod 2 neemt in uw tweede vergelijking. Dit komt dan uiteraard 1 uit maar voor mij lijkt dat uit het niets te komen.

Alvast bedankt,

Daan

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Waarom werkt dit veld binair

dpape schreef: ma 03 sep 2012, 14:05
Nu zegt men in de cursus dat dit voor F_4 ook geldt. Maar dit begrijp ik niet want
Eventjes opmerken (volgens mij ontstaat hier je fout): F_4 is niet hetzelfde als Z_4 hè. F_4 is het unieke veld met 4 elementen. Iets heel anders.

Opmerking moderator

Verplaatst naar Algebra.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Waarom werkt dit veld binair

Ok,

Ik denk dat ik het ongeveer snap. We werken dus in een Galois veld. Het aantal elementen in zo'n veld is een macht van een priemgetal. In dat veld werken we modulo dat priemgetal.

Dus in dit geval werken we in F_4[x] of F_ 2²^[x] wat betekend dat we modulo 2 werken.

Klopt dit zo'n beetje?

Mvg,

Daan

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Waarom werkt dit veld binair

Het klopt, tot op het punt dat je zegt dat je modulo dat priemgetal werkt in een eindig/Galois veld... Bekijk dit eens en zoek er op "binary".
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer