[biologie] functie centrum/randzone receptief veld?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

functie centrum/randzone receptief veld?

Hallo,

Ik begrijp de functie van de centrum- en randzone bij ganglioncellen niet.

Het volgende stukje staat in mijn bio-boek:

Door de oogbewegingen die je steeds maakt, verschuift de grens tussen de witte blouse en het zwarte kostuum van de goochelaar steeds heen en weer over een hele reeks receptieve velden in je netvlies. Een WIT-zwart ganglioncel wordt hierbij actief wanneer het centrum van het bijbehorende receptieve veld licht ontvangt terwijl de randzone weinig licht ontvangt. Wanneer het beeld wegschuift en het hele receptieve veld geen licht meer krijgt, stop de informatiestroom uit dit receptieve veld. Een ZWART-wit receptief veld doet het andersom. De WIT-zwart en de ZWART-wit ganglioncellen geven hierdoor steeds wisselende informatie door aan je hersenen. Deze vertalen de informatie als: hier is het wit, hiet is het zwart en hier zit de grens.

De onderstreepte zin begrijp ik niet. Ik zou juist denken dat een WIT-zwart ganglioncel actief is wanneer zowel het centrum als de randzone licht ontvangt. In ons boek staat een soortgelijk plaatje als deze:

Schakeling kegeltjes met ganglioncellen.gif
Schakeling kegeltjes met ganglioncellen.gif (26.48 KiB) 409 keer bekeken
[/size][/color]

Ik begrijp het verschil tussen de centrum- en de randzone niet; vooral de functie van de randzone is mijn onduidelijk. Ik weet niet of ik met het volgende iets kan, het is in ieder geval het enige wat ik erover heb kunnen vinden:

http://dier-en-natuu...er-het-oog.html

(...) De receptoren in het centrum zijn anders geschakeld met de afvoerende ganglioncel, dan de receptoren in de randzone. Hierbij spelen de horizontale en amacriene cellen een rol.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: functie centrum/randzone receptief veld?

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer