Springen naar inhoud

oog roteren

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2012 - 13:42

Hallo,

in mijn bio-boek staat:

De spieren om je oogbollen te draaien zitten aan de buitenkant van je oogbol vast aan het harde oogvlies. Er zijn drie paar spieren per oogbol: spieren voor het naar links en naar rechts bewegen, spieren voor het omhoog en omlaag bewegen en spieren voor het roteren van je oogbol in de oogkas (beperkt).

Welke oogbeweging bedoelen ze als ze het over roteren hebben?
Ik denk niet dat ze hier bedoelen met je ogen rollen. Dan werken je je links/rechts en boven/beneden spieren toch gewoon samen (neem ik aan) en beperkt is het niet?

Wat ook zou kunnen:
Rotatie oog.png
Het is een beetje vaag en ik weet niet eens of het mogelijk is; beperkt is het in ieder geval wel.
(Uiteindelijk zijn al je oogbewegingen toch rotaties?)

Veranderd door Shadow, 03 september 2012 - 13:46

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 september 2012 - 14:27

De rotaties waar je boek op doelt zijn waarschijnlijk gelinkt aan de bewegingen van de M. Obliquus inferior en superior. Zij hebben de mogelijkheid de oogbol rond een ventro-dorsale as te laten roteren. Logisch is dan ook dat deze rotatie beperkt is.
Geplaatste afbeelding
Rotatie van de M. Obliquus inferior

Hier vind je alle mogelijke rotaties van het oog terug. Misschien dat dit al wat meer duidelijkheid schept.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures