Springen naar inhoud

rood-groen kleurenblindheid

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1227 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2012 - 14:18

Hallo,

Wanneer de roodgevoelige kegeltjes ontbreken kunnen deze kegeltjes geen ROOD-groen ganglionceltypen stimuleren, maar ook geen GROEN-rood ganglionceltypen remmen. Het is daardoor voor de GROEN-rood ganglionceltypen niet te onderscheiden of er groen licht aanwezig is of rood licht ontbreekt en voor de ROOD-groen ganglionceltypen is er geen verschil meer tussen de aanwezigheid van groen licht en de afwezigheid van rood licht. Hierdoor ontstaan er 'vertalingsproblemen' waardoor de hersenen niet goed verschil meer kunnen maken tussen rood en groen.

Ik begrijp het verschil niet tussen groen licht aanwezig en rood licht afwezig.
Stel dat iemand, wiens roodgevoelige kegeltjes ontbreken, naar een groen vlak staart. Waarom zou die niet kunnen zien dat het vlak groen is? Impulsen van de groene kegeltjes stimuleren, impulsen van de rode kegeltjes remmen. De rode kegeltjes ontbreken, dus er is geen remming. Dan kan een ''rood-groen'' kleureblinde toch gewoon groen zien? Als je naar een rood vlak kijkt, dan is er zowel geen stimulering van de rode kegeltjes als geen stimuleren van de groene kegeltjes. Dan begrijp ik wel dat je grijs/zwart ziet, want dat is ook het geval als je naar een grijs/zwart vlak kijkt.
Dus ik begrijp niet waarom je mensen, van wie de roodgevoelige kegeltjes ontbreken, rood en groen niet uit elkaar kunnen halen.

Hetzelfde probleem bij monochromaten: die zien alleen grijstinten. Ik zou juist denken dat iemand, wiens rode en blauwe kegeltjes ontbreken, nog steeds wel groen kan zien. De overige kleuren zouden dan grijs zijn.

Veranderd door Shadow, 03 september 2012 - 14:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 september 2012 - 14:57

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 september 2012 - 15:29

Waarschijnlijk kan iemand die hieraan lijdt het beter uitleggen, maar goed:

Iemand die rood-groen kleurenblind is, kan zowel groen als rood zien, maar niet het verschil ertussen (en ook niet tussen 'tussenliggende' kleuren als oranje of geel).

Als je bijvoorbeeld 3 panelen ophangt, 1 blauw, 1 grjis en 1 rood-of-groen, dan kan zoiemand zien welk paneel blauw is, welk paneel grijs is, en welk paneel rood-of-groen is. Het is dus niet zo dat rood/groen gelijk is geworden aan grijs, enkel niet van elkaar te onderscheiden.
Victory through technology

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures