Zout elektrolyse tbc jacuzzi

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Zout elektrolyse tbc jacuzzi

Sinds enige tijd wordt onze Jacuzzie gezuiverd dmv 'zout elektrolyse'. Daartoe wordt Sodium Bromide toegevoegd aan het badwater en ontstaat er Bromine wat het water zuivert. Helaas ontstaat er bij mij een ernstige huidirritatie, al na 2 x baden. Mijn gezinsgenoten hebben nergens last van. De fabrikant van de Sodium bromide -genesis tru blu- beschrijft dat de Sodium bromide een naaste is van gewoon tafelzout. Mijn concrete vraag: zou ik mbv hetzelfde elektrolyse apparaat ook tafelzout kunnen gebruiken, waardoor er wellicht geen huidirritatie optreedt. Ik kom tot deze vraag omdat ik via Google ook bij elektrolyse aanbieders terecht kwam die gewoon zout gebruiken om te zuiveren, met name tbc zwembaden. Dank voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Zout elektrolyse tbc jacuzzi

Het werkingsprincipe van dit product is dat het Br- (bromide) elektrolytisch omzet in Br2 (broom). Dat is een oxidator en reageert met de onzuiverheden in het water. Wanneer je nu natriumbromide vervangt door natriumchloride creëer je een aantal problemen:

1. Bij gebruik van chloride zal de elektrolyse voornamelijk zuurstof opleveren, dat in de praktijk minder goed werkt dan broom;

2. Deels zal ook chloor(gas) ontstaan, dat wel een effectieve oxidator is, maar ook giftig en mogelijk irriterend.

Chloor is bij kamertemperatuur een slecht oplosbaar gas, en zal daardoor uit het bad vervliegen, in tegenstelling tot broom, dat in aanwezigheid van natriumbromide wél redelijk opgelost blijft in water.

Ik zou dus niet aanraden om het bad te zuiveren met een combinatie van elektrolyse en natriumchloride.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer