Genen haarkleur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Genen haarkleur

Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen , maar ik doe het hier maar.

Ik ben al dagen google aan t afspeuren en veel

Aan t lezen over de erfelijkheid van haarkleur.

Nou zag ik dat er hier mensen een heleboel verstand van hebben.

Ik weet dat je het nooit met 100% kan vaststellen maar nou vroeg ik me af of jullie mijn situatie kunnen beoordelen.

Ik vroeg me af wat voor haarkleur onze dochter

Waarachijnlijk zal krijgen.

Ik ben blond , mijn vriend is ook blond maar heeft een rossige gloed in zijn baard.

Mijn moeder is blond en mijn vader is rossig, mijn oom was vroeger als kind rood maar werd later

Blond.

Mijn 3 broers zijn ook blond.

Mijn vriend zijn vader is donkerblond en zijn moeder ook.

Zijn broer en zus zijn blond.

De oma van mijn vriend had zwart haar.

Verder zit er bij zijn oma 1 roodharige in de familie.

Is er nou een hele grote kans dat ze rood haar krijgt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Genen haarkleur

Een mooie Mendeliaanse benadering kun je hier niet op loslaten, omdat haarkleur polygenetisch overerft. Echter wil ik voorzichtig concluderen dat de kans dat het kind blond wordt groter is dan de kans dat het rood wordt.

Je ouders zijn blond (behalve de rossige gloed op je vaders baard). Mijn ervaring is dat heel veel blonde mensen een licht rossige baard hebben. Misschien heeft dat te maken met lokale effecten op de haarfollikels bij een 'blonde' genencombinatie. Dat is echter speculeren.

Jouw 3 broers zijn allemaal blond. Die van je vriend ook. Met zoveel blond en slechts 2 mensen met een rossige variant, zegt mijn gutfeeling dat het blond gaat worden. Desondanks is de overerving van haarkleur complex en is exacte kansberekening niet van toepassing. Je kunt natuurlijk wel waarschijnlijksberedeneringen maken;

Als de hele familie in 3 generaties blond is, is de kans op een kind met bijvoorbeeld zwart haar niet waarschijnlijk, maar zeker niet uitgesloten!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: Genen haarkleur

Heel Erg bedankt voor je duidelijke antwoord !

Zelf dacht ik ook al zoiets , en mijn vader is rossig en niet echt rood ..Maarja uit eindelijk moeten we gewoon afwachten want met 100% zekerheid kunnen we t nooit zeggen.

Geld het zelfde voor oogkeuring of is dat vele malen ingewikkelder ?

Reageer