Springen naar inhoud

watertank van beton met inhoud 10.000 liter. op betonpalen 2.5 meter boven de grond


  • Log in om te kunnen reageren

#1

abmus

    abmus


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 05:46

zoek richtlijn voor de plaatsing van het betonijzer in het beton. kan het rasterwerk van 10x10 cm enkel uitgevoerd worden?
of is dubbel te verkiezen?
de tank heeft de navolgende afmeting;
binnenzijdein cm
230x230 en 200 hoog
bodem en wanden in gewapend beton van 20 cm dikte
bovenkant gesloten met gewapend beton met manluik

de tank wordt geplaatst op gewapend betonpalen 250 cm boven de grond

ben in het onzekere over de uitvoering van de bodem van de tank,

de constructie is noodgedwongen uit te voeren op 4 horizontale gewapend betonbalken die verankerd zijn in de betonpalen
de bodem van de tank zal dus rusten op de 4 horizontale betonbalken
in de bodem de druk zal dus aanmerkelijk zijn.
is die druk veilig op te vangen door de verwerking/plaatsing van het betonijzer?
uw ervaringen, inzicht, adviezen zijn welkom.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Plaus

    Plaus


  • >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 08:51

In principe wapen ik een vrijdragende vloer altijd boven en onder af. Zelfde geldt voor wanden. Geen net in het midden toepassen dus.

Gezien de afmetingen en belasting volsta je wel met een kruisnet #Ø8-150 boven+onder resp. voor+ achter. Betondekking van 35mm aanhouden.

#3

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 08:57

Hoe ga je de waterdichtheid garanderen?
Wordt er een lining of (inox) bak of ... binnenin toegepast, of werk je enkel met het betonnen vat?

#4

abmus

    abmus


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 10:44

In principe wapen ik een vrijdragende vloer altijd boven en onder af. Zelfde geldt voor wanden. Geen net in het midden toepassen dus.

Gezien de afmetingen en belasting volsta je wel met een kruisnet #Ø8-150 boven+onder resp. voor+ achter. Betondekking van 35mm aanhouden.


begrijp ik goed: wanden en bodem (vrijdragend) 2X kruisnet met mazen van tussen de 8 en 15 cm? Geen net in het midden dus.
wand- en bodemdikte 20 cm afdoend? de kruisnetten circa 10 cm van elkaar en van wanden en in bodem 5cm van bekisting?
wat is betondekking 35 mm?

ik heb betonijzer van 16 mm diameter

Hoe ga je de waterdichtheid garanderen?
Wordt er een lining of (inox) bak of ... binnenin toegepast, of werk je enkel met het betonnen vat?


slechts beton. waterdichtheid: ervaring leert me dat een mortel van zee fijn zand en cement, uiterst dun gepleisterd, waterdichtheid garandeert. mogelijk met een modern product, echter de tank is voor drinkwater, het producht voor de afpleistering dient dus drinkwaterveilig te zijn

#5

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 11:22

8/150 = netten van diameter 8mm met een hartafstand van 150mm.
betondekking = de afstand tussen het net en de wand, dus er moet minstens 35mm beton tussen de netten en de buitenkant zitten.

en aangaande de waterdichtheid: dus je cementeert de binnenkant van de betonnen bak? nog geen last van scheuren achteraf gehad?
Lijkt mij riskant, maar blijkbaar leert de ervaring dat het werkt...
Kun je voor al die kosten niet beter een prefab (metalen/kunststof) bak/vat kopen?

#6

abmus

    abmus


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 11:36

8/150 = netten van diameter 8mm met een hartafstand van 150mm.
betondekking = de afstand tussen het net en de wand, dus er moet minstens 35mm beton tussen de netten en de buitenkant zitten.

en aangaande de waterdichtheid: dus je cementeert de binnenkant van de betonnen bak? nog geen last van scheuren achteraf gehad?
Lijkt mij riskant, maar blijkbaar leert de ervaring dat het werkt...
Kun je voor al die kosten niet beter een prefab (metalen/kunststof) bak/vat kopen?


de ervaring heb ik met tanks/bakken op de grond geplaatst. Op palen nog geen ervaring, vandaar m'n vragen.

indien de onzekerheden voortduren dan zal ik uitwijken naar kunststof

#7

abmus

    abmus


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 14:55

de ervaring heb ik met tanks/bakken op de grond geplaatst. Op palen nog geen ervaring, vandaar m'n vragen. indien de onzekerheden voortduren dan zal ik uitwijken naar kunststof


aanwijzigen aangaande betonconstructie duidelijk, waarvoor dank.

nog vragen aangaande werkwijze: ik kan de bodem en wanden niet in een keer gieten, zal dus dienen te geschieden in 2 delen t.w. eerst de bodem met het betonijzer in 'sandwich' constructie (de twee netten) en daarna de wanden.

vraag nu over de werkwijze: is het mogelijk om bij het aanbrengen van de netten voor de bodem de opgaande delen van de netten voor de wanden op ongeveer een halve meter hoogte te brengen? daarna de bodem te storten, en daarna de netten voor de wanden aan te laten sluiten op de netten die uit de bodem steken? bekisting plaatsen en de beton storten voor de 2 meter hoge wanden?

#8

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2012 - 08:56

die vraag laat ik over aan de "betonexperts", maar ik blijf me vragen stellen over de waterdichtheid, en dan vooral wanneer die kuip in 2 keer zou gegoten worden. Je introduceert namelijk een voeg op een kritieke plaats (helemaal onderaan!)

Ik herinner mij nog zeer goed een uitspraak (van weliswaar reeds enkele jaren terug): "Er bestaan slechts 2 soorten van beton: die, die al gescheurd is, en die, die nog moet scheuren." En tot nu toe dien ik die persoon gelijk te geven, alhoewel de kwaliteit van beton op 10-15 jaar er ongetwiifeld sterk op vooruit zal gegaan zijn.

en nu zet ik mijn helm op voor de regen van verwensingen die ik over mij ga krijgen van de betonexperts die zeggen dat dat helemaal geen waar is mits juiste wapening, mits correcte toevoeg van producten, mits juiste W/C-verhouding, ... :D

#9

Plaus

    Plaus


  • >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2012 - 11:16

De stortnaad kun je (min of meer) dichten met een kimplaat, maar persoonlijk wil ik mij ook verder niet uitlaten over de waterdichtheid van het beton. Echter weet ik wel dat voor grondwaterkering vaak al uitgeweken wordt naar 300mm dikke betonwanden (bij kelders).
Ik ging er in eerste instantie ook van uit dat aan de binnenkant een waterdichte bekleding zou komen zoals bijvoorbeeld bij een zwembad.

Afgaande op je reacties in dit onderwerp wil ik toch de vraag stellen of je nagedacht hebt over de stabiliteit van de constructie? Hij staat nl op 2,5m hoge palen. Zijn deze geschoord of momentvast verbonden met de balken? Hoe ga je de balken wapenen?

Wat betreft stortvolgorde: vloer storten met kruisnetten boven en onder. Aan de randen stekken naar boven laten komen ook rond 8mm om de 150 binnen en buiten met daartussen bijvoorbeeld een kimplaat in het midden van de wand tegen doorlekkend water (gebruikelijker bij kelders).

Ik herinner mij nog zeer goed een uitspraak (van weliswaar reeds enkele jaren terug): "Er bestaan slechts 2 soorten van beton: die, die al gescheurd is, en die, die nog moet scheuren." En tot nu toe dien ik die persoon gelijk te geven, alhoewel de kwaliteit van beton op 10-15 jaar er ongetwiifeld sterk op vooruit zal gegaan zijn.


Correct, tenzij je gaat voorspannen, maar in normale situaties moet het beton scheuren anders heb je er voor niets staal in gestopt ;-) Dat gaat pas werken op het moment dat beton scheurt.

#10

andyr74

    andyr74


  • >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2012 - 11:35

De stortnaad kun je (min of meer) dichten met een kimplaat, maar persoonlijk wil ik mij ook verder niet uitlaten over de waterdichtheid van het beton. Echter weet ik wel dat voor grondwaterkering vaak al uitgeweken wordt naar 300mm dikke betonwanden (bij kelders).



Voor waterkerende constructies is de dikte meestal al een 25cm. Hoewel 20cm zou kunnen afhankelijk van de wapening en/of de waterdruk.
Voor de stortnaad zal al zeker een kimplaat of gelijkwaardige oplossing nodig zijn.


Afgaande op je reacties in dit onderwerp wil ik toch de vraag stellen of je nagedacht hebt over de stabiliteit van de constructie? Hij staat nl op 2,5m hoge palen. Zijn deze geschoord of momentvast verbonden met de balken? Hoe ga je de balken wapenen?


De gehele stabileit is inderdaad al even belangrijk. Staat deze constructie buiten in weer en wind? Of kunnen er externe lasten op deze constructie komen? Temperatuurverschil tussen winter en zomer? Kan bvb de inhoud bevriezen?


Verder stel ik me nog de vraag wie deze constructie zal uitvoeren? Doe je dit zelf of zal een aannemer dit doen? Ik herinner me nog een geval dat we een kelder moesten ontwerpen en dat de bouwheer deze zelf heeft uitgevoerd zonder al te veel kennis van betonwapenen en betongieten. Her gevolg was dat hij waterinsijpeling in de kelder had.

Is het zowiezo geen beter idee om hiervoor een ingenieursbureau in te schakelen? Het is wel geen grote constructie en je zal er iets moeten voor betalen maar je hebt wel zekerheid. Als er nu iets misloopt omdat er bvb te weining wapening in zit, wie is er dan in fout? Bij een studie door een erkend bureau mag je er al zeker van zijn dat het in orde is. (meestal toch)

#11

Adejo

    Adejo


  • >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2012 - 08:50

Ik volg deze discussie even van afstand.
Als ik Andy dan inderdaad een zeer verstandige opmerking hoor maken over een ingenieursbureau in schakelen lijkt mij dat op zich niet verkeert.
Echter ik lees ook van abmus dat hij weinig tot geen verstand heeft van het wapenen van betonconstructies en zeker niet van het maken van waterdichte betonconstructies.
Beton met een minimale dikte van 200 mm, in het werk gestort is in basis waterdicht mits voldoende aandacht aan stortnaden.
Het maken van een stortnaad dient zorgvuldig gebeuren, dus aansluitvlak bruut (grof gehakt/gestort) de cementfilm die ontstaat bij storten voldoende verwijderd, het aanbrengen van kimband of iets gelijkwaardigs om de weg die binnen (of naar buiten) dringend water moet afleggen extra lang te maken waardoor een natuurlijke kering ontstaat.
Daarnaast is de plaatsing van de stekken uit de vloer van belang, dus de dekking in de gaten houden, de laslengte van de stekken op het net. Wel alle stekken (wandelstokken, immers zijn ze gebogen) op het ondernet.
De dekking van 35 mm is minimaal maar bij grotere dekking kan de diameter van de wapening groter worden omdat de nuttige hoogte kleiner wordt. Omdat bij een grotere dekking de afstand van de rand van de beton tot de verst liggende wapening kleiner wordt, dus de moment arm kleiner en het moment groter. Even simpel proberen te omschrijven.
De koppeling tussen de palen en de drinkwaterbak is daarbij ook nog van belang.
Al met al is het zomaar storten van beton voor een dergelijke constructie niet zomaar uit te voeren zonder de daarbij behorende kennis.
het is toch erg vervelend als er een kind in de buurt van de drinkwaterbak speelt en de constructie bezwijkt.

Veranderd door Adejo, 10 september 2012 - 08:52






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures