Springen naar inhoud

Voedingsbodem tandplakbacteriŽn

• Log in om te kunnen reageren

BoenSanne

BoenSanne

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 12:18

Hallo,
wij doen ons profielwerkstuk over tandplakbacteriën, en wij kunnen eigenlijk nergens goed terecht op wat voor bodem hij nou eigenlijk goed groeit (glucosebodem, zetmeelbodem, zoutbodem etc). Kan iemand ons helpen?
Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 september 2012 - 16:38

Wat voor soort bacteriën groeien er ondermeer in tandplak?

Waarom is het eten van suiker slecht voor je tanden?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8784 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2012 - 00:55

Naja, het is best een lastige. Algemeen neemt men wel aan dat het eten van suiker of drinken van suikerhoudende fristdrank slecht is voor het gebit, in ieder geval in de zin van cariesbevorderend. Als je die aanname voor lief neemt lijkt het me logisch te gaan voor de simpele suikers (glucose, fructose etc).

Zelf zou ik hier direct tegenin brengen dat speeksel amylase bevat, waarmee in vivo zetmeel ook een prima voedingsstof voor de bacterien vormt.
Victory through technology

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2012 - 12:58

Kravitz bedoelde wat anders denk ik. Wat veroorzaakt caries? Welke omstandigheden zijn nodig om van simpele suikers tot dat stofje te komen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures