Springen naar inhoud

Hoe werkt adsorptie?

• Log in om te kunnen reageren

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2012 - 15:40

Ik vraag me nu al een tijdje af hoe adsorptie precies werkt.

Kan iemand een handig linkje posten waarom een stof hecht aan een andere stof?

mvg,

Liam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2012 - 13:17

Uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Adsorptie

Adsorptie is een fenomeen dat optreedt aan het grensvlak van twee fasen. Dit kan zijn het grensvlak vloeistof-vast, vloeistof-vloeistof, vast-vloeistof of vast-gas. Bij adsorptie hechten de moleculen van een gas of vloeistof zich door Londoninteracties aan het oppervlak van een vaste stof of vloeistof en bedekken deze daardoor met een laagje.

Zie hier voor een beschrijving van London-interacties.

De beschrijving op Wikipedia is niet helemaal juist/compleet. Adsorptie kan ook plaatsvinden door anndere intermoleculaire interacties zoals waterstofbruggen en dipoolinteracties.Een en ander hangt sterk af van de structuure van de stoffen in kwestie.

Maar om kort te gaan: de aantrekkingskracht is in feite dezelfde als die waarmee moleculen van één en dezelfde stof elkaar aantrekken.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2012 - 11:52

Wat bedoelen ze dan precies met het ''grensvlak van twee fasen''? Hierom begreep ik de hele wiki pagina niet.
En als je spiritus kan ontkleuren met norit, wil dat dan zeggen dat de kleurstof in spiritus een gas (lijkt me onwaarschijnlijk) of een vloeistof is?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 september 2012 - 11:57

het grensvlak in jouw voorbeeld is norit/spiritus, of dus vast/vloeistof of beter vast/oplossing. De kleurstof is een deel van de oplossing.
This is weird as hell. I approve.

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2012 - 13:24

het grensvlak in jouw voorbeeld is norit/spiritus, of dus vast/vloeistof of beter vast/oplossing. De kleurstof is een deel van de oplossing.

Dus het grensvlak is dus het oppervlak wat het norit aanneemt in de vloeistof spiritus? Dat zou dan gelijk ook verklaren waarom ze het in boeken altijd hebben over dat 1 schep norit een actief oppervlak heeft van 2 voetbalvelden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures