Noord-Holland verbiedt windmolens

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Noord-Holland verbiedt windmolens

In de provincie Noord-Holland mogen geen nieuwe windmolens worden geplaatst.

Eind dit jaar moet er een algeheel verbod komen, zegt gedeputeerde Bond.

De grote, moderne windmolens passen volgens de provincie niet in het landschap.

http://nos.nl/artike...windmolens.html
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

hetzelfde geldt dan voor mensen zonder klompen, zullen we maar zeggen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 460

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Windmolens zijn ook afschuwelijk dingen in het landschap. Kan het goed begrijpen dat ze niet het hele platteland vol willen plempen. Blijft natuurlijk wel dat we toch meer naar duurzame energie toe zullen moeten, dan kun je denk ik niet om windenergie heen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Fred F. schreef: wo 05 sep 2012, 18:27
In de provincie Noord-Holland mogen geen nieuwe windmolens worden geplaatst.

Eind dit jaar moet er een algeheel verbod komen, zegt gedeputeerde Bond.

De grote, moderne windmolens passen volgens de provincie niet in het landschap.

http://nos.nl/artike...windmolens.html
Behalve als het een initiatief van het rijk is: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... ermeer-mag
druipertje schreef: wo 05 sep 2012, 18:40
Windmolens zijn ook afschuwelijk dingen in het landschap. Kan het goed begrijpen dat ze niet het hele platteland vol willen plempen. Blijft natuurlijk wel dat we toch meer naar duurzame energie toe zullen moeten, dan kun je denk ik niet om windenergie heen.
Het "not-in-my-backyard" principe. Maar hoe ga je dan duurzame energie toepassen?

Zonnepanelen? : http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... nnepanelen
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Kolencentrales passen ook niet in het landschap, men schijnt niet te willen snappen dat energie niet zomaar uit de lucht valt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Holland vindt dat windmolens niet in het landschap passen? Ik moet bij 'Holland' net aan tulpen, klompen en windmolens denken... :mrgreen:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Aan windwolens inderdaad, niet aan propellors op een stok :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

druipertje schreef: wo 05 sep 2012, 18:40
Windmolens zijn ook afschuwelijk dingen in het landschap. Kan het goed begrijpen dat ze niet het hele platteland vol willen plempen.
Een een of andere purist heeft ooit verzonnen dat windmolens horizonvervuiling zouden zijn, volgens mij een ter plekke verzonnen uitdrukking. Sindsdien hoor je niet anders van mensen bij wie een windmolen in de buurt gebouwd wordt.

Ik vraag me toch wel eens af: dan worden er tussen een industrieterrein en een hoogspanningslijn wat windmolens gebouwd, en ineens spreekt een hele woonwijk van horizonvervuiling. Die windmolens vind ik er vaak toch nog wat beter uitzien...

Maar ja, die discussie wordt toch nooit door iemand gewonnen. Het blijft geblaat over meningen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 460

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Zie niet in waarom een "purist" dit zogenaamd verzonnen zou hebben. Je kan moeilijk zeggen dat het het landschap opfleurt.

Het probleem is altijd verandering t.o.v de oude situatie.. de industrie staat er vaak al langer. Daarnaast is het oppervlak van een windmolenpark fors groter. Je ziet toch echt dezelfde bezwaren als een elektriciteitsmasten of industrie wordt aangelegd, dat zijn er alleen veel minder. Ik kan me nog herinneren dan hier in de buurt met 100-en bezwaarschriften is geprobeerd de (tuinbouw)kassen tegen te houden. Dat veroorzaakte dan vooral "licht"-vervuiling. Dus onzin te stellen dat mensen nu pas in opstand zouden komen.

Berichten: 12.262

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Het is zeker geen term die alleen rond windmolens gebruikt wordt. Ook bij het aanleggen van bijvoorbeeld gsm masten wordt het vaak als argument tegen gebruikt. In zekere zin is dat zelfs het geval bij gebouwen, waarbij directe omwonenden bezwaar maken omdat het hun uitzicht ruineert.

Windmolens zijn ook wel een geval apart natuurlijk: In de regel zijn het enorme dingen, en ze bewegen, wat ze nog veel meer doet opvallen, vooral ergens in het perifere zicht.

Ouderwetse windmolens (voor graan of watermanagement) horen in de nederlandse traditie, net als kerktorens en dergelijke. Overigens denk ik dat je ook best op bezwaren kunt regelen als je ergens een 100 meter hoge kerktoren neer wilt zetten, een beetje afhankelijk van de gelovigheid van de omgeving ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

druipertje schreef: do 06 sep 2012, 14:18
Zie niet in waarom een "purist" dit zogenaamd verzonnen zou hebben. Je kan moeilijk zeggen dat het het landschap opfleurt.
Dat kan zeker. Ik vind windmolens schitterend om te zien.

Maar de discussie ging niet over de schoonheid van windmolens, maar over de vraag of je het vervuiling kunt noemen, en meer bepaald, of je een windmolen vervuiling kunt noemen in een landschap waar al een of ander industrieterrein en een (Vinex) woonwijjk zijn neergeplempt. Als er rationale argumenten zijn waarom het ene daar wel horizonvervuiling is, en het andere niet, dan lees ik dat graag....
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Dan zal je toch een van de weinige zijn die die dingen mooi vindt. En uiteindelijk telt toch de meerderheid van Nederland dat vindt. Jij brengt net of alleen windmolens verzet opleveren mbt. horizonvervuiling.. maar dat verzet geldt tegen alles waarop je uitzicht belemmerd/verslechterd wordt. Ook tegen industrieparken, gsm-masten of zelfs woontorens wordt bezwaar gemaakt om exact dezelfde redenen. Alleen windmolens nemen nogal veel ruimte in en veroorzaken daardoor voor meer mensen horizonvervuiling. Het bezwaar tegen een windmolen op een industriepark is er ook bijna niet. Maar dat is nu net waar ze die dingen niet neer willen zetten..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

En uiteindelijk telt toch de meerderheid van Nederland dat vindt.
En toen de kernramp in Japan plaatsvond, dacht heel Nederland (België) dat kerncentrales ook maar moeten gesloten worden.

En als er een artikel verschijnt over de 'klassieke' centrales en de mileuproblemen die zij veroorzaken denkt heel Nederland dat dat ook niet de oplossing is.

Toch wil heel Nederland wel stroom hebben. Natuurlijk is dit geen eenvoudige kwestie, maar met wat iedereen wil raken we niet verder...

Noch enkel zonne-energie, noch enkel wind-energie kan de energie-vraag beantwoorden. Spreiding lijkt mij toch wel een noodzakelijke (tussen)stap.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Tja, je moet op een gegeven moment kiezen natuurlijk. We zouden ook alle electriciteit kunnen importeren waardoor we niets van dat alles in ons landschap hebben, maar de kosten daarvan alleen al zullen het weinig populair maken, en de complete afhankelijkheid is wellicht ook geen prettig idee.

Overigens moet je het wel een beetje in perspectief zien: al die windmolens samen leveren ongeveer evenveel stroom als een kolen of kerncentrale van in nederland gangbare capaciteit. Wat dat betreft is de verhouding tussen hoeveelheid horizonvervuiling etc voor windenergie gewoon bijzonder ongustig.

Ik zou daarom zeggen: als je ze dan toch wilt bouwen, doe het op zee. Het rendement is daar beter en weinig mensen hebben er last van. Als een partij denkt dat rendabel te kunnen doen lijkt me de vergunning niet zo'n probleem, tenzij het precies in de weg ligt van een scheepvaartroute oid.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Noord-Holland verbiedt windmolens

Wat ook gebeurt: zoals je hierkan lezen. De windmolens op de bank zouden dus 6 percent van België kunnen voorzien van stroom. Blijft natuurlijk nog de klassieke discussie over fluctuerende voorziening e.d. Mogelijk dat smartgrids hier dan weer aan antwoord op kunnen bieden. Feit is dat we toch een diversifiëring zullen moeten aangaan, ik denk dat er voorlopig nog niet kan gesproken worden van DE groene energie van de toekomst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer