Waarom moet ons lichaam slapen?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Waarom moet ons lichaam slapen?

Wat gaat er precies verkeerd als we niet slapen? Ik bedoel niet zozeer met ons verstand maar: met ons lichaam, fysiologisch. Of met andere woorden: waarom is slapen voor ons lichaam noodzakelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

al sik me niet vergis is het noodzakelijk voor oa het metabolisme om alles in orde te krijgen. er zijn nog enkele zaken, maar die moet ik even terug opzoeken
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 51

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

Wat ik er over gehoord/gelezen heb: ten eerste is slaap nodig voor de stofwisseling, denk bv. aan vertering. Die gaat sneller op zo'n moment. Je beweegt dan niet en er wordt weinig adrenaline aangemaakt, zodat die stofwisseling meer ruimte heeft. Ten tweede krijgt je lichaam met je hersenen wat rust. En da's ook niet verkeerd.. :shock:

Er zijn proeven geweest met mensen die wakker bleven. Die werden op het laatst zo gek dat ze de onderzoekers gingen aanvallen. Dus slaap is wel zeker nodig.

Berichten: 18

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

als je 4 dagen niet slaapt, geloof ik, ga je dood, maar dat was ook om psychische redenen,

maar het maakt ook nog verschil of je alleen maar zit en gewoon wakker blijft, of dat je lichamelijk aan het werk bent,

als je niet slaapt dan raakt je hormoonsysteem en je biologische/innerlijke klok in de war. je hele lichaam raakt dan van slag. dit kan dan weer terugslaan op het spijsverteringsstelsel, je spieren verslappen, en ik geloof dat 't ook slecht voor het libido is, maar dat weet ik niet zeker :wink:

maar ik hoop dat je ieg hier iets aan hebt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

slaap is inderdaad nodig. men heeft ook proeven hieromtrend gedaan:

je bent bv alerter als je je normale slaap gehad hebt (dus voor examens: beter enkele uurtjes slapen en minder stof kennen dat meer stof "kennen", maar helemaal er niet bij zijn). daarbij komt nog eesn dat die proefpersonen zelf niet beseften dat hun alertheid achteruit gegaan was.

bij andere proeven hebben ze geprobeerd mensen wakker te houden: ze gingen er niet dood aan, en of ze mensen aanvielen weet ik ook niet, maar de mensen vielen uiteindelijk in slaap. het was niet tegen te houden.

het evolutionair voordeel hierbij weet men nog niet. Het is wel opvallend dat alle zoogdieren en vogels slapen (waarschijnlijk onafhankelijk van elkaar ontwikkeld)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 18

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

bij andere proeven hebben ze geprobeerd mensen wakker te houden: ze gingen er niet dood aan, en of ze mensen aanvielen weet ik ook niet, maar de mensen vielen uiteindelijk in slaap. het was niet tegen te houden.


bij die proeven gingen er uiteraard geen mensen dood omdat dat niet wetenschappelijk verantwoord zou zijn. er zijn echter bewijzen voor dat mensen doodgaan aan slaaptekort: tijdens (ik geloof) het sovjetregime martelden en doodden ze mensen door te voorkomen dat ze in slaap vielen. dit betekent dus gewoon constant wakker maken. deze slachtoffers hielden het bijna allemaal niet langer dan een week vol.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

dat zou kunnen tijdens martelpraktijken. de proeven toonden aan dat men uiteindelijk gewoon in slaap valt, dat je het niet kan tegenhouden. en dat het dus noodzakelijk is voor het menselijk lichaam om te slapen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

Als je in een van de grote Sovjet gevangene zat, kreeg je inderdaad maar 4 uur slaap per dag. Dat was om de delinquenten slapjes te houden, en ze niet normaal doen na laten denken.

Maar iemand neerschieten is makkelijker dan ze een week wakker te laten houden,.

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

DePurpereWolf schreef:Als je in een van de grote Sovjet gevangene zat, kreeg je inderdaad maar 4 uur slaap per dag. Dat was om de delinquenten slapjes te houden, en ze niet normaal doen na laten denken.

Maar iemand neerschieten is makkelijker dan ze een week wakker te laten houden,.
Ja, maar het ging ze om martelen, niet om makkelijk, maar dit is compleet offtopic

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

'k heb ooit eens iets over een onderzoek gehoord, dat aantoonde dat de mens van nature slaapt. Door het vrijkomen van een stofje in de hersenen zou die een aantal uren wakker zijn, totdat het stofje weer uitgewerkt is. Kortom van nature slaapt de mens,................
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

Woodstock zit er op en ernaast. Stofje heeft er niets mee te maken je slaapt doordat je hersenen beginnen te functioneren met andere snelheid(golven). Deze golfen gaan heen en weer tussen hersenen en verlengde merg en zorgen ervoor dat de andere golven niet echt door komen en dat er dus een verlies is aan bewust zijn.

Ok wat is er nu tof aan de slaap wel heel de dag stapel je slechte stofjes op in je hersenen (ionen) door dat je die hersentjes gebruikt. Op een gegevne moment komen die stofjes (ik geloof kalium) met een te hoge concentratie voor en zouden zeer schadelijk kunnen zijn. Tijdens de rem slaap geloof ik gaan die stofjes weer weg uit de hersenen. Het slapen bevorderd ook het geheugen en doet ook dienst als een defragmentatie van de hersenen. Alle info ordenen en stapelen voor beter gebruik.

Geen slaap wel dan stapen je die stofjes op, kan je al die miljarden prikkels die je in een dag krijgt niet meer goed verwerken en kom je zot.

4 dagen klopt niet mijn moeder heeft eens een maand niet kunnen slapen...

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 7

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

het nut van slapen is nooit wetenschappelijk aangetoond. dat je sterft van een paar dagen niet slapen is een grote fabel. diverse experimenten leverden verschillende resultaten. een man die 11 dagen niet sliep ondervond géén last, een andere die het 8 dagen volhield had last van hallucinaties. de meest plausibele uitleg op vandaag is dat slapen het evenwicht in neurotransmitterconcentraties zou herstellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

Is het mogelijk dat ons lichaam tijdens onze activiteiten overdag afvalstoffen aanmaakt die slaapverwekkend zijn, dat deze zich gedurende de dag opstapelen en ons dat gevoel van vermoeidheid geven en dat ze tijdens de slaap afgevoerd worden?

Ik bedoel dus dat bvb. die stofjes van xp (kaliumionen?) ons daadwerkeijk in slaap wiegen, een soort lichaamseigen narcosemiddel zijn?

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

Nee, daar hebben we al een (lichaamseigen) stof voor: melatonine. Verder hangt ons bioritme af van de biologische klok, die in de hersenen zit. Deze is gevoelig voor licht, dus het dag-nacht-ritme stuurt voor een groot deel deze klok.[/u]

Berichten: 10

Re: Waarom moet ons lichaam slapen?

De vraag waarom we slapen is moeilijk te beantwoorden. Er zijn twee theorieën: hersencellen ontwikkelen zich en/of het geheugen ontwikkelt zich. Mogelijk bestaat er ook een slaapstof.

Een groot deel van ons leven brengen we slapend door. Gemiddeld eenderde van de tijd! Het lijkt daardoor een zo gewone bezigheid dat die geen nadere uitleg nodig heeft. Vraag een willekeurige persoon waarom hij eigenlijk slaapt, dan blijkt die vanzelfsprekendheid ineens verdwenen. De vraag is moeilijk te beantwoorden. Zelfs wetenschappers tobben met het antwoord. Er bestaan twee theorieën. De slaap is als een onderhoudsbeurt voor ons lichaam en onze hersenen. Hersencellen kunnen zich uitstekend ontwikkelen tijdens de slaap. Denk maar aan het vele slapen van baby's, wat mede zorgt voor hun groei en ontwikkeling. De andere theorie zegt dat het geheugen zich tijdens de slaap ontwikkelt.

Slaapstof

Wetenschappers zijn al jarenlang op zoek naar een 'slaapstof'. Een stof met een slaapverwekkende eigenschap. Volgens de laatste onderzoeken (Japans onderzoek uit 1991) zijn er drie van dit soort stoffen in ons immuunsysteem en het centrale zenuwstelsel aanwezig. Deze stoffen, muramylpeptiden, lymfokinen en prostaglandine D2, zouden elkaar activeren en ons op die manier slaperig maken. Verschillende experimenten bij dieren hebben aangetoond dat er inderdaad slaperigheid ontstaat bij het toedienen van bijvoorbeeld hersenvocht van een slapend dier. Het echte wetenschappelijke bewijs laat echter nog op zich wachten.

Reageer