[scheikunde] Covalente binding.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

Covalente binding.

Beste,

Voor het examen medicinale chemie krijgen we soms de vraag welke geneesmiddelen een covalente binding kunnen aangaan en welke niet. Ik heb echter een probleem en weet niet hoe ik dat moet gaan afleiden uit de structuur.

Ik weet wel dat het onder andere iets te maken heeft met de valentie-elektronen, maar het afgewerkte geneesmiddel (bv acetylsalicylzuur) heeft toch geen vrije valentie-elektronen meer om een binding mee aan te gaan?

Wie kan helpen dit beter uit te leggen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Covalente binding.

vrije elektronenparen kunnen ook worden ingezet om te binden. Op dubbele bindingen kunnen dan weer addities plaatsvinden. Er kan dus vanalles bedoeld worden met zo'n uitspraak.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Covalente binding.

Dus wanneer het GM dubbele bindingen of vrije elektronenparen (bv op de O) heeft, kan het een covalente binding aangaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Covalente binding.

tja, ik weet niet precies wat er nu bedoelt wordt. Heb je voorbeelden/tekst uit je cursus of zo?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 29

Re: Covalente binding.

We krijgen gewoon een tiental structuren van geneesmiddelen: bv. acetylsalicylzuur, pimozide, omeprazol, cocaïne, ... en dan moeten wij gewoon aangeven of ze een covalente binding zouden kunnen aangaan (nt met elkaar). Een concreter voorbeeld kan ik echter niet geven.

Re: Covalente binding.

hallo,

Colvalentie staat vast voor een bepaalde stof, dit moet je gewoon uit je hoofd leren...

Hier een tabel voor de meest voorkomende, stel je hebt een atoom in een molecuul die 1 of meer covalentie heeft kan hij een verbinding met andere stoffen aangaan...



halogenen(F, Cl, Br, I) 1

waterstof(H.)

1

Zuurstof (O.)

2

Stikstof(N.)

3

Koolstof(C.)

4

PS: (Verder kun je uitgaan van het gegeven dat alle elementen in dezelfde groep(periodiek systeem) dezelfde covalentie moeten hebben.)

Mvg,

BW1996

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Covalente binding.

Leuk, maar dat is niet wat gevraagd werd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Covalente binding.

Voor zover ik weet past je vraag in de context van irrevesibele inhibitors.

Je geneesmiddel is dus de inhibitor en door een covalente binding aan te gaan, wordt het enzym veranderd, een systeem dat vaak voorkomt in je lichaam, maar waarop ook de werking van geneesmiddelen is gebaseerd.

Functionele groepen die reactief zijn kunnen op die manier reageren met AZ. Je gaat dus volgens mij best op zoek naar elektrofiele groepen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Covalente binding.

Uhm, dat werd er wel gevraagt... vraag: Voor het examen medicinale chemie krijgen we soms de vraag welke geneesmiddelen een covalente binding kunnen aangaan en welke niet. Mijn antwoord is dus: stel je hebt een atoom in een molecuul die 1 of meer covalentie heeft kan hij een verbinding met andere stoffen aangaan.

Dus een molecuul(structuurformule) met een of meerdere atoom/atomen die nog vrije elektronen heeft/hebben(kan je afeiden van covalentie en structuurformule) kan dus een binding aangaan...

Bijvoorbeeld in de structuur van een geneesmiddelmolecuul zit een zuurstofatoom(O) en deze heeft maar 1 binding, dan kan hij er dus nog een aangaan...(zie tabel: zuurstof heeft een covalentie van 2, dus kan 2 bindingen, dus als je in de structuurformule maar 1 binding ziet, kan er dus nog een binding ontstaan), dus een covalente binding aangaan.... Dus de gehele stof een covalente binding aangaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Covalente binding.

Als alleen die stoffen mogen meedoen waarin een van de atomen niet aan de covalentie voldoet blijven er bitter weinig over...en dat is een understatement. Misschien toch maar even wat meer de boeken induiken.

Als het inderdaad om irreversibele inhibitie, dus de vorming van een covalente binding tussen doelmolecuul en medicijn, dan is het zaak om op zoek te gaan naar functionele groepen in beide moleculen die zo'n transformatie kunnen ondergaan. Of dat elektrofiele of nucleofiele groepen zijn maakt daarbij niet per definitie uit.

Maar met de kennis dat een C-atoom 4 bindingen aangaat en een O-atoom 2, kom je geen stap verder.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 29

Re: Covalente binding.

Zou u dan eens een voorbeeld kunnen geven met bv pimozide, omeprazol,...? Denkt u dat deze een covalente binding aan kunnen gaan of niet? En misschien ook de redenering waarom wel/niet?

Ben nog niet 100% mee, daarmee.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Covalente binding.

Dan zul je moeten weten wat voor functionele groepen er zoal zijn, en vooral of die reactief genoeg zijn om met (delen van) een active site te kunnen reageren.

Reageer