Vraag: Zuren in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Vraag: Zuren in water

Hallo,

Ik moet een opdracht voor scheikunde maken, maar ik twijfel tussen twee oplossingen...

Het gaat erom dat ik een reactievergelijking moet opstellen voor het toevoegen van het zuur: H3PO4aan water.

Nou twijfel ik tussen 2 antwoorden:

Wat ik denk:

H3PO4 (aq) + 3 H2O (l) → PO43-(aq) + 3 H3O+(aq)

Na wat zoeken op internet vond ik deze reactie:

H3PO4 (aq) + H2O (l) → H2PO4- (aq) + H3O+ (aq)

Ik denk dat ze alle twee wel kunnen, want bij de 2e reactievergelijking kan het H2PO4- zijn overige 2 H+ weer afgeven aan een H2O molecuul, waardoor je uiteindelijk hetzelfde krijgt als de reactieproducten van de eerste reactievergelijking :D

Of is de 2e reactievergelijking de officiële notatie, en gaan ze er vanuit dat het H2PO4-nog verder door reageert?

Sorry als ik nu een domme vraag stel, maar ik heb vandaag pas wat geleerd over protondonoren en protonacceptoren.

Ik vind scheikunde gewoon hartstikke leuk, dus ik moet het gewoon weten :D

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vraag: Zuren in water

Ik weet niet of je bekend met evenwichtsreacties? In ieder geval: hier hebben we een typisch voorbeeld. Kort gezegd komt het er op neer dat elke protontransfer (H+ naar water) niet volledig doorloopt. Een deel van de H3PO4 reageert niet, een deel wordt H2PO4-, etc.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Vraag: Zuren in water

Typhoner schreef: do 06 sep 2012, 18:30
Ik weet niet of je bekend met evenwichtsreacties? In ieder geval: hier hebben we een typisch voorbeeld. Kort gezegd komt het er op neer dat elke protontransfer (H+ naar water) niet volledig doorloopt. Een deel van de H3PO4 reageert niet, een deel wordt H2PO4-, etc.
Hey, bedankt voor je reactie!

Ik heb vandaag op school dit onderwerp gehad, en zover ik het snap, is een reactie een evenwichtsreactie als het beide kanten op kan reageren (heen en terug). Maar daarom kan mijn 1e antwoord toch nog steeds? Of is het lastig om PO43- tegelijk met 3 H3O+ te laten botsen? Dus dan lijkt mij inderdaad dat de 2e reactie beter is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vraag: Zuren in water

In principe is het best dat je de drie stappen als drie aparte reacties noteert (met evenwichtspijlen).

Jouw eerste notatie zou valselijk de indruk kunnen wekken dat H3PO4 en PO43- de enige stoffen zijn die kunnen worden gevormd uit H3PO4 in water (als evenwichtspijlen gebruikt, met gewone pijl zou er alleen PO43- zijn).
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Vraag: Zuren in water

Oke, heel erg bedankt! Nog één klein vraagje: Het is dus wel mogelijk dat H3PO4met 3 water moleculen tegelijk botst, en zo dus wel mijn reactie volgt? Zo ja, dan is de kans zeker relatief gezien heel klein, omdat de 3 water moleculen dan tegelijk op de juiste plaats moeten botsen?

P.S. dit hele verhaal geld dan denk ik toch ook voor zuren met meer dan één H+? Zoals H2SO4 en H2S. Ik bedoel dus dat ze per reactie/botsing met water één H+ verliezen, en dat dan meerdere keer/stappen.

Alvast bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vraag: Zuren in water

ThomH123 schreef: do 06 sep 2012, 19:19
Oke, heel erg bedankt! Nog één klein vraagje: Het is dus wel mogelijk dat H3PO4met 3 water moleculen tegelijk botst, en zo dus wel mijn reactie volgt? Zo ja, dan is de kans zeker relatief gezien heel klein, omdat de 3 water moleculen dan tegelijk op de juiste plaats moeten botsen?
tja, alles is mogelijk... Maar dat zal zeker niet het meest voorkomende reactiepad zijn. Als je een willekeurige PO43- in oplossing tegenkomt, is deze bijna zonder uitzondering in stapjes ontstaan. (En gezien we met een evenwicht zitten in heel veel stappen, waarbij het heen en weer gaat tussen proton opnemen en terug afstaan).
dit hele verhaal geld dan denk ik toch ook voor zuren met meer dan één H+? Zoals H2SO4 en H2S. Ik bedoel dus dat ze per reactie/botsing met water één H+ verliezen, en dat dan meerdere keer/stappen.
ja, inderdaad.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Vraag: Zuren in water

Typhoner schreef: do 06 sep 2012, 19:28
tja, alles is mogelijk... Maar dat zal zeker niet het meest voorkomende reactiepad zijn. Als je een willekeurige PO43- in oplossing tegenkomt, is deze bijna zonder uitzondering in stapjes ontstaan. (En gezien we met een evenwicht zitten in heel veel stappen, waarbij het heen en weer gaat tussen proton opnemen en terug afstaan).

ja, inderdaad.
Ah! Nu is alles een stuk duidelijker, en kan ik weer verder :) Benieuwd welke manier mijn leraar voor ogen had :P

In ieder geval heeel erg bedankt voor uw hulp :D

Berichten: 199

Re: Vraag: Zuren in water

Als je het afstaan van protonen (H+) door het zuur H 3 PO4 in stapjes van één proton per keer bekijkt en in BINAS tabel 49 opzoekt wat de plaats in de tabel van elke deeltje links van de reactiepijl (H 3 PO 4 , H 2 PO4 - en HPO42 - ) is, dan zie je dat het ontstane deeltje een steeds zwakker zuur is. Dat wil zeggen dat elk volgend proton steeds moeilijker wordt afgestaan. HPO42- is zelfs nog nauwelijks een zuur te noemen en zal zijn H+-je dus slechts met grote moeite willen afstaan; die ionen zul je in een oplossing van fosforzuur in water dus heel weinig tegenkomen.
Elektrochemici doen het vol spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vraag: Zuren in water

dat is correct, maar zolang je al de vermelde reacties met evenwichtspijlen noteert is er niets aan de hand. Alle species zijn aanwezig, sommige meer dan andere.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 59

Re: Vraag: Zuren in water

Hoe hoger de pH van je oplosmiddel is, hoe meer H+ er vrijkomt. Dit houdt in, naar mate je meer water toevoegd, er meer H3PO4 verdwijnt, en er meer H2PO4- en H+ ontstaat, want door te verdunnen gaat de pH dichter naar 7 toe.

H2PO4- is een zogeheten alifatische verbinding. Dit houdt in dat het zich zowel kan gedragen als zuur als base. In een basische omgeving is het een zuur, en zal er meer H+ vrijkomen. Hierbij wordt H2PO4- omgezet in H+ en HPO42-

In een genoeg zure omgeving reageert het H2PO4 weer tot H3PO4.

Je kan bij een titratie hierdoor ook 3 equivalentiepunten zien in je grafiek. Uit mijn hoofd zit het 2e equivalentiepunt rond een pH van 8 en het derde pas rond de 14. Waar de eerste zit weet ik niet, en die ik genoemd heb weet ik ook niet zeker, maar ze zijn redelijk makkelijk op te zoeken, denk ik, en anders kan je het uit de evenwichtsconstante halen. Die zijn makkelijk te vinden op internet of in je binas.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vraag: Zuren in water

ThijssjihT schreef: wo 03 okt 2012, 14:15
H2PO4- is een zogeheten alifatische verbinding. Dit houdt in dat het zich zowel kan gedragen als zuur als base.
Ik neem aan dat je in plaats van alifatisch amfolytisch bedoelt. Alifatische of acyclische verbindingen zijn koolstofverbindingen waarbij sprake is van een (al of niet vertakte) koolstofketen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 59

Re: Vraag: Zuren in water

Och, je hebt natuurlijk gelijk, ik vergiste me. :oops:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vraag: Zuren in water

ThijssjihT schreef: vr 05 okt 2012, 08:40
Och, je hebt natuurlijk gelijk, ik vergiste me. :oops:
Geen nood, dat overkomt iedereen wel eens. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer