Hoe werkt pH?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Hoe werkt pH?

Hallo allemaal,

Ik kan niet vinden hoe pH werkt wanneer je twee stoffen mengt.

Mijn vraag komt uit de volgende twee voorbeelden:

- Ik heb een pH meter die zo nu en dan gekalibreerd moet worden, hiervoor gebruik ik een poeder dat gemengd moet worden met 250ml water en dan onder een temperatur van 25° C een pH van 4,00 heeft.

- Met de meter meet ik de pH van een goedje dat ik moet oplossen in water.

Nu is mijn vraag hoe kan het dat de kalibratie vloeistof precies een pH van 4,00 heeft terwijl er van te voren onbekend is welke pH het water heeft waar ik het in meng. En het zelfde met een random goedje dat ik oplos in water om te meten welke pH dit heeft. Wordt de pH waarde niet tot een gemiddelde beïnvloed door er water bij te doen?

Stel ik wil de pH waarde van een handje vol (50g) aquariumzand meten en doe hier gedemineraliseerd water bij (50ml) dan meet ik toch een gemiddelde van de 2 pH waarden of denk ik nu volledig verkeerd?

Kan iemand dit uitleggen of verwijzen naar een bron waar ik me hier in kan verdiepen? Helaas heb ik tot nu toe dit nog niet kunnen vinden, ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hoe werkt pH?

Perphide schreef: vr 07 sep 2012, 11:46
Nu is mijn vraag hoe kan het dat de kalibratie vloeistof precies een pH van 4,00 heeft terwijl er van te voren onbekend is welke pH het water heeft waar ik het in meng.
Nu, ten eerste zal zuiver water gewoon een pH van 7 hebben (op kamertemperatuur).

Maar zo'n kalibratiestof is steeds één of andere buffer. Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met pH-bufferoplossingen, maar deze hebben een pH die quasi-ongevoelig is voor verdunning of menging met (beperkte) hoeveelheden zuur of base.
This is weird as hell. I approve.

Re: Hoe werkt pH?

Hallo >1k, bedankt voor je reactie.

Heb inmiddels inderdaad het één en ander opgezocht over de bufferoplossingen, dit is me nu duidelijk.

Echter hoe zit het met het meten van de pH van mijn aquariumzand waar de planten in staan? Dit zand moet ik mengen met water en daarna de pH meten. Wordt de pH dan niet hoger of lager door de pH van het water?

Berichten: 199

Re: Hoe werkt pH?

Perphide schreef: vr 07 sep 2012, 12:57
Echter hoe zit het met het meten van de pH van mijn aquariumzand waar de planten in staan? Dit zand moet ik mengen met water en daarna de pH meten. Wordt de pH dan niet hoger of lager door de pH van het water?


Zand, al dan niet uit een aquarium, heeft geen pH.

De pH-waarde zoals we die meten is een maat voor de concentratie van zure of basische ionen (H+ of OH-) in een oplossing (meestal water). Omdat zand geen oplossing is maar een vaste stof, heeft het geen pH die je kunt meten.

Meng je zand met water, dan kunnen uit het zand stoffen of zure (of basische) ionen in het water oplossen die leiden tot een verlaging of verhoging van de pH van het toegevoegde water. Afhankelijk van de hoeveelheid van deze ionen of stoffen die uit het zand in het water oplossen, zal de gemeten pH (van het water) meer of minder van de pH van zuiver water (pH=7) afwijken. Dus afgezien van het feit dat het zand zelf geen pH heeft, is de uiteindelijke pH-waarde van een mengsel geen kwestie van een rekenkundig gemiddelde, zoals in je eerste post genoemd. Voorbeeld: voeg een druppeltje van een oplossing met pH=2 (zuur) toe aan één liter zuiver water (pH=7) en de pH van het mengsel zal niet lager worden dan pH 6,3 (dus niet het gemiddelde van 2 en 7).
Elektrochemici doen het vol spanning

Re: Hoe werkt pH?

robj Bedankt! het is me al een stuk duidelijker zo. Kan ik ergens hier nog meer informatie over vinden misschien? Ik vind het nog steeds een interessant onderwerp namelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Hoe werkt pH?

robj schreef: do 13 sep 2012, 23:17
Zand, al dan niet uit een aquarium, heeft geen pH.
Toch even een beetje nader specificeren:

Als we van grond een pH meten meten we inderdaad eigenlijk de invloed die die gronddeeltjes, of beter, het ionen-uitwisselingscomplex van die gronddeeltjes, hebben op de pH van het bodemvocht (de pH van het water dat zich in die bodem bevindt). Zuiver zand heeft maar een minimaal uitwisselingscomplex, en de invloed van zand op de pH van het bodemvocht is dan ook verwaarloosbaar. De pH van het bodemvocht past zich dus heel snel aan aan de pH van het water dat in de grond trekt. Humus of kleideeltjes hebben echter zeer grote uitwisselingscomplexen, en kunnen dus ook goed (kat)ionen bufferen. In die zin beschouwd kunnen we dus wel spreken van de pH van de "grond". Dat wordt dan gedefinieerd als de pH die een mengsel van grond en demi-water of een mengsel van grond en een KCl-oplossing in bepaalde verhoudingen aanneemt.

http://www.eurofins....20zuurgraad.pdf
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer