Springen naar inhoud

Elektrolyse met kopersulfaatoplossing

• Log in om te kunnen reageren

Jantje06

Jantje06

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2012 - 14:07

Hallo,

Wij hebben een practicum gedaan, dit was een elektrolyse met 50 ml kopersulfaatoplossing.
We hebben eerst een elektrolyse van 10 min gedaan en het kopersulfaat van de anode kant opgevangen en daarna hebben we hetzelfde gedaan, maar dan 30 min lang.
We hebben ook de koperen anode gewogen voor en na de elektrolyse.

Ik heb berekend dat bij de massaafname bij 10 min er 23.32 mmol Cu2+ in de anode oplossing is bij gekomen en bij 30 min 0.375 mmol
Dmv titratie met thiosulfaat heb ik het Cu2+ gehalte in de kopersulfaatoplossing bepaal en bij 10 min was dat 0.9885 mmol en bij 30 min: 0.9995 mmol

Nu is de vraag:
bereken hoeveel procent van het transport van lading door de koper ionen is gebeurd na 10, respectievelijk 30 minuten elektrolyseren.

Moet ik dan het getal dat ik bij de titratie heb gevonden delen door het getal dat ik heb gevonden door de massa-afname (x 100%)??

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 september 2012 - 22:48

Opmerking moderator :

Kan iemand hier even een handje toesteken?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2012 - 20:01

alle koperionen die in oplossing zijn gegaan (de massa-afname), maar die je niet terugziet in de oplossing (de verandering in Cu-aantal in oplossing) hebben aan ladingstransport gedaan.
This is weird as hell. I approve.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures