lucht verplaatsen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

lucht verplaatsen

Hallo,

Ik wil een ontluchting ik mijn motorblok maken, nu wil ik graag weten of de doorlaat van de ontluchting groot genoeg is zo dat ik straks geen last heb van olie lekkages.

Het gaat om een 2 cilinder die per krukas slag 0,650 liter aan lucht verplaats.

het max. vermogen word geleverd bij 6700 RPM, dus ik ga er vanuit dat ik nooit meer dan 7000 RPM zal draaien. Dus bij 7000 RPM word er 4550 liter aan lucht verplaatst,

dit moet door een opening van 9,5MM in diameter. De oppervlakte is 71MM.

dus mijn vraag is hoe kan je dit uit rekkenen?

Met vriendelijke groet,

Michel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: lucht verplaatsen

Ik ben goed bekend met stromingsleer, maar heb geen verstand van motoren.

Hoe dan ook, het lijkt me stug dat er door een motorblokontluchting maar liefst 4550 liter per minuut zou moeten stromen.

Dat zou door een gaatje van 9,5 mm diameter een enorme snelheid betekenen: 3 keer de geluidssnelheid!

Misschien heb je een tekening die duidelijk maakt wat er nou eigenlijk ontlucht wordt, en waaruit af te leiden is hoeveel lucht er dan echt ontwijken moet.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: lucht verplaatsen

de inhoud van de cilinder is 650cc (0,650 liter) dus als de zuigers naar beneden gaan verplaatsen ze 650cc aan lucht,

die lucht moet weg kunnen anders komt de olie overal tussen uit lopen en worden de keeringen uit het blok geduwt.

dus als de motor 7000 keer per minuut rond draait word moet er volgens mij ook 7000 keer 650cc aan lucht uit het blok afgevoerd worden of klopt dit niet?

dus komt er ergens in het blok een aansluiting voor een slag die 9,5mm in diameter is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: lucht verplaatsen

michel1990 schreef: ma 10 sep 2012, 20:40
dus als de motor 7000 keer per minuut rond draait word moet er volgens mij ook 7000 keer 650cc aan lucht uit het blok afgevoerd worden of klopt dit niet?
Bij een normale motor is dat niet het geval, en zoals Fred F. al aantoonde is het zo goed als onmogelijk. Bovendien zou dan per opgaande slag eenzelfde hoeveelheid lucht aangezogen moeten worden, zo werkt dat niet.

Zo'n carter heeft natuurlijk zelf een volume, en aangezien je een tweepitter hebt, gaat de ene zuiger omhoog terwijl de tweede omlaag gaat, zodat er weinig drukverschil in het carter ontstaat.

Ik neem aan dat je een probleem hebt met een te hoge carterdruk?

Als dat zo is; de meest voor de hand liggende verklaring is lekkage van compressiegassen langs de zuigerveren naar het carter.

Als je denkt dat dit het probleem is, is het meer iets voor een van de vele motorforums, ze zijn er zelfs per merk.

Berichten: 4

Re: lucht verplaatsen

Michel Uphoff schreef: ma 10 sep 2012, 21:05
Bij een normale motor is dat niet het geval, en zoals Fred F. al aantoonde is het zo goed als onmogelijk. Bovendien zou dan per opgaande slag eenzelfde hoeveelheid lucht aangezogen moeten worden, zo werkt dat niet.

Zo'n carter heeft natuurlijk zelf een volume, en aangezien je een tweepitter hebt, gaat de ene zuiger omhoog terwijl de tweede omlaag gaat, zodat er weinig drukverschil in het carter ontstaat.

Ik neem aan dat je een probleem hebt met een te hoge carterdruk?

Als dat zo is; de meest voor de hand liggende verklaring is lekkage van compressiegassen langs de zuigerveren naar het carter.

Als je denkt dat dit het probleem is, is het meer iets voor een van de vele motorforums, ze zijn er zelfs per merk.
Het gaat hier om een triumph hier gaan de zuigers niet zoals bij een japaner 1 zuiger omhoog als de ander naar beneden gaat, maar gaan ze tegelijk omhoog en omlaag,

de standard carter ontluchting kom te vervallen omdat ik met een droge koppeling ga rijden.

dus op de plaats waar de ontluchting nu komt kan ik maximaal 9,5mm kwijt

het blok heeft nog niet gelopen maar hij is net gereviceerd dus daarom wil ik zeker weten dat ik niet teveel carterdruk opbouw.

dus de berekening die ik gebruik klopt dus niet, is er een manier om zoiets uit te rekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: lucht verplaatsen

maar gaan ze tegelijk omhoog en omlaag
Curieus..
dus op de plaats waar de ontluchting nu komt kan ik maximaal 9,5mm kwijt
Hoe groot is de standaard opening? Hoe groter het verschil, hoe meer problemen je kan verwachten.


michel1990 schreef: ma 10 sep 2012, 21:59
dus de berekening die ik gebruik klopt dus niet, is er een manier om zoiets uit te rekenen?
Lijkt mij heel lastig te doen, als het carter voldoende volume heeft zal de druk niet al te sterk oplopen, maar daar kan je niet blind op varen. Ik denk niet dat er een standaardberekening uit te voeren valt. Dit soort zaken worden door de ontwerpers tijdens de ontwikkeling van zo'n motor deels theoretisch, deels emperisch uitgezocht en zijn niet het resultaat van een standaard sommetje.

Ik denk dat je toch het beste bij een Triumph club iemand die dezelfde modificatie heeft gedaan kan proberen te vinden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: lucht verplaatsen

Vreemd dat je zelf een ontluchting op het carter moet maken. Zou denken dat de fabrikant dat al doet als dat nodig is.

Is die 650 cc Triumph motorfiets toevallig een Bonneville of Trophy?

Wat ik op internet zie is dat die al een ontluchtingsleiding (breather pipe) op het carter (crank case) hebben die blijkbaar via een rotary valve op de nokkenas (camshaft) loopt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: lucht verplaatsen

Fred F. schreef: di 11 sep 2012, 00:14
Vreemd dat je zelf een ontluchting op het carter moet maken. Zou denken dat de fabrikant dat al doet als dat nodig is.

Is die 650 cc Triumph motorfiets toevallig een Bonneville of Trophy?

Wat ik op internet zie is dat die al een ontluchtingsleiding (breather pipe) op het carter (crank case) hebben die blijkbaar via een rotary valve op de nokkenas (camshaft) loopt.
het gaat om een triumph trophy uit 69`

die rotary valve waar jij het over heb zit alleen op de oudere blokken mijn ontluchting loopt via de koppeling

maar omdat ik met een droge koppeling ga rijden kan het blok daar niet meer ontluchten omdat er dan olie bij de koppeling komt.

ik ga nog verder zoeken en vragen of iemand die ook met zo`n koppeling rijd het antwoord weet, als iemand verder nog suggesties heeft hoor ik het graag, allemaal heel erg bedankt voor de hulp!

groeten,

Michel

Reageer