[natuurkunde] Pulsenteller

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Pulsenteller

Beste,

Ik heb net een aantal diagrammen toegestuurd gekregen (zie figuur 1.1)

De drie diagrammen geven een combinatie van signalen op de drie ingangen van een pulsenteller.( Dus Upuls, Uaan/uit, Ureset (wat ook op een systeembord staat)).

Nu is de vraag:

Teken in het werkboek de waarde op het display van de pulsenteller als functie van tijd.

Kan iemand mij misschien wat toelichting geven waarom die blauwe lijntjes nou precies op die punten zijn getekend? En hoe de diagram ''waarde op display'' kan ontstaan?

Afbeelding

Mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Pulsenteller

  • Upuls is het signaal waarvan je de pulsen wil tellen.
  • Uaan/uit bepaalt of de teller aan of uit staat
  • Ureset reset het apparaat: teller komt terug op 0
Er wordt een puls geteld als Upuls hoog is, Uaan/uit hoog is en Ureset laag is.

De blauwe lijnen zijn getekend om de 'interessante' delen van de diagrammen aan te duiden.

Bv waar het apparaat in of uitgeschakeld wordt, waar een puls begint, waar er ge-reset wordt...

Kan je met deze uitleg de logica in het display diagram zien?

Berichten: 3

Re: Pulsenteller

Aha, ja nu heb ik hem. En daar heb ik dan gewoon 20 minuten aan zitten puzzelen. Bedankt voor de goude tip!

Want zo snapte ik dus niet waarom er een blauwe lijn op t=2 en op t=3 is getekend en waarom die lijn dan pas bij t=3 begint. Maar dat komt zeker omdat t=2 gaat de teller pas aan en bij t=3 ''merkt'' die pas dat er een puls is geweest. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Pulsenteller

nee, op t=3 komt de eerste puls sinds de pulsenteller is aangezet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Pulsenteller

BSK803 schreef: ma 10 sep 2012, 22:44
...t=3 ''merkt'' die pas dat er een puls is geweest. Klopt dit?
Misschien is je woordkeuze gewoon ongelukkig, maar hij detecteert geen puls die al geweest is. Een puls wordt hier gezien als een overgang van laag naar hoog.

De teller gaat inderdaad pas aan vanaf t=2, maar op t=2 zelf is er geen puls. De volgende puls komt op t=3 en de teller registreert deze.

Berichten: 3

Re: Pulsenteller

Xenion schreef: ma 10 sep 2012, 23:05
... De volgende puls komt op t=3 en de teller registreert deze.


Het is duidelijk, bedankt allen!

Reageer