Springen naar inhoud

Liganden

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2012 - 13:21

Liganden zijn in te delen in verschillende groepen, waaronder de monodentaten, bidentaten, tridentaten en polydentaten.

Nu heb ik het volgende op een rijtje:
  • Bidentaten beschikken over twee atomen met vrije elektronenparen. Er wordt een vier-, vijf-, of zesring gevormd.
  • Tridentaten lijken op bidentaten, maar beschikken over drie atomen met vrije elektronenparen.
  • Polydentaten beschikken over meer dan twee atomen met vrije elektronenparen en er wordt een vier-, vijf-, of zesring gevormd.
Is een tridentaat dan altijd een polydentaat? Want een tridentaat beschikt over meer dan twee atomen (namelijk drie), en lijkt op een bidentaat...qua ringvorming vermoed ik dan. En dat laatste is ook een criterium van een polydentaat, dus zou ik denken dat iedere tridentaat ook een polydentaat is...klopt dat?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2012 - 13:57

Bidentaten beschikken over twee atomen met vrije elektronenparen. Er wordt een vier-, vijf-, of zesring gevormd.

context is natuurlijk alles, maar er *hoeft* geen ring te worden gevormd, hier een voorbeeld uit eigen huis:
bidendaat.jpg

Er zijn twee Fe(CO)4 die aan hetzelfde ligand (=de rest) hangen. Er is geen ring, maar wel twee bindingen.

Er kan een ring worden gevormd - in het geval het ligand zich aan hetzelfde molecuul hangt met beide coördinatieplaatsen.

Veranderd door Typhoner, 12 september 2012 - 13:58

This is weird as hell. I approve.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 september 2012 - 14:17

context is natuurlijk alles, maar er *hoeft* geen ring te worden gevormd, hier een voorbeeld uit eigen huis:
bidendaat.jpg

Er zijn twee Fe(CO)4 die aan hetzelfde ligand (=de rest) hangen. Er is geen ring, maar wel twee bindingen.

Er kan een ring worden gevormd - in het geval het ligand zich aan hetzelfde molecuul hangt met beide coördinatieplaatsen.

Aah ok, dus als de ligand zichzelf bindt aan hetzelfde molecuul. Duidelijk!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2012 - 15:02

en wat betreft de "poly", zou ik het natuurlijker vinden om daar alles wat niet "mono" is onder te plakken. De Engelse wiki zegt ook zoiets. Maar goed, da's meer een kwestie van smaak, in mijn ervaring. Het gebruik van mono/bi/tri etc. is natuurlijk ondubbelzinnig.

Aah ok, dus als de ligand zichzelf bindt aan hetzelfde molecuul. Duidelijk!

dan krijg je idd een ring. Het geheel heet dan overigens een "chelaat".
This is weird as hell. I approve.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures