Liganden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Liganden

Liganden zijn in te delen in verschillende groepen, waaronder de monodentaten, bidentaten, tridentaten en polydentaten.

Nu heb ik het volgende op een rijtje:
  • Bidentaten beschikken over twee atomen met vrije elektronenparen. Er wordt een vier-, vijf-, of zesring gevormd.
  • Tridentaten lijken op bidentaten, maar beschikken over drie atomen met vrije elektronenparen.
  • Polydentaten beschikken over meer dan twee atomen met vrije elektronenparen en er wordt een vier-, vijf-, of zesring gevormd.
Is een tridentaat dan altijd een polydentaat? Want een tridentaat beschikt over meer dan twee atomen (namelijk drie), en lijkt op een bidentaat...qua ringvorming vermoed ik dan. En dat laatste is ook een criterium van een polydentaat, dus zou ik denken dat iedere tridentaat ook een polydentaat is...klopt dat?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Liganden

Pectus schreef: wo 12 sep 2012, 14:21Bidentaten beschikken over twee atomen met vrije elektronenparen. Er wordt een vier-, vijf-, of zesring gevormd.
context is natuurlijk alles, maar er *hoeft* geen ring te worden gevormd, hier een voorbeeld uit eigen huis:
bidendaat.jpg
bidendaat.jpg (24.13 KiB) 386 keer bekeken
Er zijn twee Fe(CO)4 die aan hetzelfde ligand (=de rest) hangen. Er is geen ring, maar wel twee bindingen.

Er kan een ring worden gevormd - in het geval het ligand zich aan hetzelfde molecuul hangt met beide coördinatieplaatsen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Liganden

Typhoner schreef: wo 12 sep 2012, 14:57
context is natuurlijk alles, maar er *hoeft* geen ring te worden gevormd, hier een voorbeeld uit eigen huis:

[attachment=11343:bidendaat.jpg]

Er zijn twee Fe(CO)4 die aan hetzelfde ligand (=de rest) hangen. Er is geen ring, maar wel twee bindingen.

Er kan een ring worden gevormd - in het geval het ligand zich aan hetzelfde molecuul hangt met beide coördinatieplaatsen.
Aah ok, dus als de ligand zichzelf bindt aan hetzelfde molecuul. Duidelijk!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Liganden

en wat betreft de "poly", zou ik het natuurlijker vinden om daar alles wat niet "mono" is onder te plakken. De Engelse wiki zegt ook zoiets. Maar goed, da's meer een kwestie van smaak, in mijn ervaring. Het gebruik van mono/bi/tri etc. is natuurlijk ondubbelzinnig.
Pectus schreef: wo 12 sep 2012, 15:17
Aah ok, dus als de ligand zichzelf bindt aan hetzelfde molecuul. Duidelijk!


dan krijg je idd een ring. Het geheel heet dan overigens een "chelaat".
This is weird as hell. I approve.

Reageer