Beeld van Jupiter beter met telescoop achter vensterglas

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 6

Beeld van Jupiter beter met telescoop achter vensterglas

Hallo,

Nou zit ik al weken met een vreemde vraag over de telescoop en de planeet jupiter. Toen ik onlangs men eerste telescoopje kochte probeerde ik die dadelijk uit. Mijn telescoop is een ETX-0AT van Meade. Ik zag aan de hemel een mooie ster blinken. Het toeval moet nu lukken dat ik naar jupiter zat te kijken. Ik blij als een kind heb er gefasineerd naar zitten kijken. Toen kwam men vrouw met een echt schitterend idee. Ze zei me waarom ga je niet buiten in de tuin kijken in de open hemel, dit moet toch veel prachtiger zijn als gewoon binnen achter glas. Ik dankte men vrouw voor dit schitterend idee en vroeg me eigenlijk zelf af waarom ik dit niet eerder had gedaan. Maar ja je kend het kind he in jezelf. Direct beginnen en kijken zonder na te denken. Ik met men pak en zak in de tuin. De kijker terug op jupiter gericht en... wat een frustratie. Ik kreeg maar geen mooi beeld van die mooie planeet van weleer. Nou dacht ik dan bij mezelf dat het door de atmosfeer kwam en zo. Ik terug naar binnen in men hobbykamer en de kijker aan de kant gezet voor de volgende dag. De volgende dag keek ik vanuit men kamer met open venster en weer kwam ik tot de conclusie dat ik het beeld niet scherp kreeg. Ik zag enkel een witte ster. Nou begon ik intussen te twijfelen aan mezelf, heb ik alles netjes aan de kant geplaatst en televisie weest kijken. Nou kan je denken, terwijl ik naar de tv zat te kijken,dacht ik alsmaar aan jupiter. Ik terug de kamer in en stelde alles mooi terug op en keek met gesloten venster naar jupiter. Groot was men verbazing dat ik terug scherp beeld had, ik kon gewoon terug de lijnen van de planeet herkennen.

Nou is men vraag: hoe kan dit of is dit puur toeval dat dit venster dient als een soort filter. Sederdien ga ik nooit meer snachts op stap en kijk ik rustig door men venster naar de sterren. Ben natuurlijk wel zéér beperkt maar ik kan toch moeilijk men venster meenemen op stap. Zie het al voor me wat de mensen zouden denken.

Gino met zen venster. Hihi

Dit is geen grap maar echte waarheid, maar zit er al weken mee verveeld.

mvg

Gino

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Beeld van Jupiter beter met telescoop achter vensterglas

hoi Gino

eigenlijk is dat niet zo ongewoon

je zal waarschijnlijk de verhalen gehoord hebben dat achter glas kijken geen goed doet aan het beeld,en dat klopt

maar er spelen nog andere elementen

toen je vrouw je voorstelde om buiten te kijken stond de kijker nog binnen,lekker warm

toen nam je die mee naar buiten,lekker koud

doordat de kijker maar net buiten was gezet was die nog "te warm" en gaf die warmte af aan de omgeving ,dat resulteerde in turbulentie in de kijker

dat is nu juist de grote boosdoener ,want het vertroebelt het beeld

laat de kijker een half uurtje op voorhand buiten staand en het beeld zal veel beter zijn

let wel er mag geen turbulentie in de lucht zij om goede beelden te krijgen

om het beste uit je kijker te krijgen moet je:

stabiele lucht hebben

een transparante lucht hebben

en een droge lucht hebben

je kijker moet afgekoeld zijn tot omgevingstemperatuur

en liefst op gras staan

sta je op steen kan je best een stuk vloer bedekking gebruiken(voorkomt ook schade aan oculairs als je die laat vallen en kleine vijsjes zijn makkelijker te vinden dan in gras

hopelijk helpt dit een beetje

en nog prettige feetsdagen :roll:

Berichten: 6

Re: Beeld van Jupiter beter met telescoop achter vensterglas

skywatcher schreef:hoi Gino

eigenlijk is dat niet zo ongewoon

je zal waarschijnlijk de verhalen gehoord hebben dat achter glas kijken geen goed doet aan het beeld,en dat klopt  

maar er spelen nog andere elementen

toen je vrouw je voorstelde om buiten te kijken stond de kijker nog binnen,lekker warm

toen nam je die mee naar buiten,lekker koud

doordat de kijker maar net buiten was gezet was die nog "te warm" en gaf die warmte af aan de omgeving ,dat resulteerde in turbulentie in de kijker

dat is nu juist de grote boosdoener ,want het vertroebelt het beeld

laat de kijker een half uurtje op voorhand buiten staand en het beeld zal veel beter zijn

let wel er mag geen turbulentie in de lucht zij om goede beelden te krijgen

om het beste uit je kijker te krijgen moet je:

stabiele lucht hebben

een transparante lucht hebben  

en een droge lucht hebben

je kijker moet afgekoeld zijn tot omgevingstemperatuur

en liefst op gras staan

sta je op steen kan je best een stuk vloer bedekking gebruiken(voorkomt ook schade aan oculairs als je die laat vallen en kleine vijsjes zijn makkelijker te vinden dan in gras

hopelijk helpt dit een beetje

en nog prettige feetsdagen :roll:
Skywatcher

Bedankt met de nodige inlichtingen, maar van de temperatuur wist ik al. Maar wat me echt opvalt is dat achter het glas ik enorm veel beter zicht heb op alles, ik bedoel natuurlijk de scherpte. Men kijker die staat altijd al een uurtje buiten. Maar wat ik vertelde hierboven was hetgeen mij opgevallen was in het begin toen ik die telescoop aanschafte. Hetgeen ik wilde weten hoe komt het dat ik achter glas scherper beeld heb dan buiten. Dit is gewoon niet normaal. Of men glas in de kamer is speciaal glas of ik ben een wakko. Hihi

dobrego

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Beeld van Jupiter beter met telescoop achter vensterglas

ik denk dat je kijker dan minder onder invloed is van de koude temperatuur

maar als je kijker het zo goed doet binnen ,dan doe die het buiten beter(in dit geval spreken we over hoger contrast en minder chromatische abberatie)

Reageer