Springen naar inhoud

mW en Volt

• Log in om te kunnen reageren

Jonne123

Jonne123

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2012 - 11:29

hallo
ik heb een vraag over een IR laser diode..
het is er 1 van 200/250 mW..
hoeveel volt mag deze dan hebben?
( dat heb ik nodig voor Natuur-Scheikunde. )\
alvast bedankt.

Jonne123

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 september 2012 - 12:31

Staat dat niet gewoon op je laser diode?

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 september 2012 - 13:19

Meestal is dat kleiner of gelijk aan 2,2 volt, maar het hangt af van het type diode.
Mogelijk staat het typenummer op de diode geprint, zoek dan even op dat typenummer met Google en je vindt dan het maximum voltage wel.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Jonne123

Jonne123

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 september 2012 - 13:25

nee..
maar ik ben er al achter.
mijn electro-techniek leraar heeft dat uitgerekent.
mijn diode gebruikt 110mA, bij 2,3 volt.. en volgens hem mag bij 250mW de diode 2,3 volt hebben.
het komt er dus op neer dat ik een weerstand van 18 of 22 ohm nodig heb, en er 5 volt op moet zetten.
daardoor haal ik de maximale power uit de diode haal, toch?
alvast / toch bedankt
Jonne 123

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 september 2012 - 15:24

Laser diodes zijn nogal gevoelig voor teveel stroom, en over het algemeen worden ze daarom gevoed middels een (instelbare) stroombron. Het lijkt me overigens sterk dat een IR laserdiode 250 mW aan licht produceert bij slechts 110mA. De spanning van 2.2 a 2.3 volt is wel vrij typisch voor een diode van 780/808 nm.

De meeste IR diodes (even 808 nm aangenomen) leveren iets minder dan 1 mW licht per mA stroom - voor 250 mW is ca 300 mA gangbaar.
Victory through technology

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 september 2012 - 08:22

Als de diode 250 mW verbruikt, wil dit nog niet zeggen dat er ook voor 250 mW aan licht uitkomt. Misschien komen de getallen dus wel overeen. Wat is typisch het rendement van zo een diode?

Jonne123

Jonne123

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2012 - 10:35

ik heb de driver nu klaar. dat wil zeggen, ik heb een 9 volt batterij, aan de + van de batterij een LM317t chip en een 22 ohm weerstand eraan. de - is rechtstreeks op de diode aangesloten.
edit, de diode is opgeblazen, niet door de driver. dus moet ik vanmiddag even een nieuwe dvd brander halen ; )
klopt deze driver wel?
alvast bedankt
Jonne123

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2012 - 13:06

Als de diode 250 mW verbruikt, wil dit nog niet zeggen dat er ook voor 250 mW aan licht uitkomt. Misschien komen de getallen dus wel overeen. Wat is typisch het rendement van zo een diode?

De 'rating' van laserdiodes (en lasers in het algemeen) is normaliter altijd het optische outputvermogen, in tegenstelling tot de vermogens voor lampen, leds, etc.

Als je de driver gebruikt die ik denk, dan klopt het niet - een lm 317 zet 1.25 volt over die weerstand en dat komt uit op pakweg 50 mA... dat zou nog wel eens onder de treshold van de diode kunnen zijn.

Pas je trouwens een beetje op met die dingen? - dat IR licht is nauwelijks zichtbaar, maar wel gevaarlijk voor je ogen! Wat dat betreft kun je beter experimenteren met de rode diode uit zo'n dvd brander.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 september 2012 - 13:38

een 9 volt batterij, aan de + van de batterij een LM317t chip en een 22 ohm weerstand eraan. de - is rechtstreeks op de diode aangesloten.

Je hebt de uitgangsspanning van die regulator toch wel eerst gemeten? Dat ding heeft een variabele uitgangsspanning die geregeld moet worden door de verhouding tussen twee weerstanden (zie schema).

De te gebruiken formule is: Vuit = 1.25 * ( 1 + R2/R1 )

lm317t-voltage-regulation-circuit.gif

Mogelijk (je vertelt niet hoe je die LM hebt aangesloten) is er helemaal niets gebeurd (uitgangsspanning te laag) en is de diode nog ok.
Voor een uitgangsspanning van 2.1 volt is R1 330 ohm en R2 220 ohm. Beter is het een potmetertje van 1000 ohm en een voltmeter te gebruiken om de gewenste uitgangsspanning te realiseren.

Veranderd door Michel Uphoff, 14 september 2012 - 13:41

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2012 - 16:01

Voor een laserdiode heb je echt een stroombron nodig, een spanningsbron volstaat niet: De stroom vs spanningscurve loopt heel stijl, en is afhankelijk van de temperatuur van de diode. Naarmate de diode warmer wordt stijgt de stroom bij een gegeven spanning, krijg je thermal runaway en blaas je het ding in de korste keren op.

De LM317 schakeling die Jonne123 (waarschijnlijk) bedoeld is deze:
http://users.telenet...rent-source.htm

Hier staat verder ook alle uitleg bij om de weerstand te berekenen.

Niet dat dit nou de best denkbare stroombron is, maar in de praktijk volstaat het wel voor laserdiodes, genoeg mensen die het gebruiken.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 september 2012 - 16:17

De LM317 schakeling die Jonne123 (waarschijnlijk) bedoeld is deze:

Ach so!
Ja, zo kan zo'n regulator ook (mis)(ge)bruikt worden.
Zo wordt het een eenvoudige constante stroombron volgens R = 1.25V / I
Maar dan is de gebruikte weerstand te groot. Een in de orde van 10 ohm is dan nodig.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2012 - 01:07

Ik geloof dat sommige fabrikanten dit schema ook wel opnemen in de application notes, dus in die zin is het geen misbruik van het component. Gezien de enorme spanningsval over het geheel (3v volt voor de 317, plus 1.25 voor de reference) gebruik ik het eigenlijk nooit, maar het is natuurlijk wel heel gemakkelijk te maken met componenten die iedere electronicaboer standaard heeft liggen.

Als je ca 200 mA wilt leveren komt de weerstand in de orde van 6 (5.6 of 6.8 in E12) ohm uit.

Jonne123

Jonne123

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2012 - 19:57

ok dus 10 ohm kan niet voor 200 mA

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8811 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2012 - 20:06

Met 10 ohm zou je 125 mA krijgen - op zich genoeg om het ding te laten lasen, maar niet op vol vermogen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 september 2012 - 20:44

ok dus 10 ohm kan niet voor 200 mA

Jouw leraar zei dat dat ding 110mA nodig had, daarvoor heb ik die 10 ohm uitgerekend.
Moet het 250 mA zijn, gebruik dan de 6.8 ohm van Benm.
Moet het toch iets anders zijn, maak dan het sommetje R = 1.25V / I zelf even.

Je moet die LM dus schakelen zoals Benm in de link van bericht #10 aangaf, niet anders!

Veranderd door Michel Uphoff, 15 september 2012 - 20:48

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures