Kans van stemming

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 159

Kans van stemming

De kans dat 4 personen ja/nee zeggen, is (1/2)^4. (juist?)

De kans dat 14 personen ja/nee zeggen is (1/2)^14. (juist?)

Wat is de kans dat deze vier personen ja zeggen, en 1/3 van de andere 14 ook ja zegt?

Ik vraag me dit af omdat de democratie in onze klas niet eerlijk is.

Alvast bedankt.

Berichten: 289

Re: Kans van stemming

Als je op deze manier een kans wilt berekenen moet aan een aantal basisvoorwaarden voldaan worden.

Is de kans op "Ja" even groot als "Nee"? Dat lijkt me sterk, aangezien je altijd ergens 'ja' of 'nee' op zegt en of je 'ja' of 'nee' zegt hangt af van wat ervoor kwam.

Zijn de uitspraken onafhankelijk van elkaar? In homogene groepen (zoals een klas) zal dat vaak niet zo zijn. Leerlingen in een klas hebben veel overeenkomsten (denk aan leeftijd, locatie, belangen) en hun uitspraken zullen dus niet volledig onafhankelijk van elkaar zijn.

Kan de de kleine groep de grote groep beïnvloeden? Als de kleine groep 'ja' zegt en gelegenheid heeft om de mensen in de grote groep te beïnvloeden, dan is de kans dat mensen in de grote groep ook 'ja' zeggen veel groter (dit heeft eigenlijk ook te maken met onafhankelijkheid, maar verschilt van de onafhankelijkheid tussen individuen).

Kortom, als je een probleem hebt in of met je klas, is een argument gebaseerd op kansberekening niet erg geschikt.

Reageer