[aardrijkskunde] Kanalisatie Aardrijkskunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Kanalisatie Aardrijkskunde

Voor mn eindexamen moet ik een project doen over kanalisatie.

Kanalisatie is het rechttrekken van een rivier, zodat het op een kanaal gaat lijken, door middel van stuwen.

Nu de vraag of iemand weet wat precies de nadelen en/of voordelen zijn van (verdere) kanalisatie?

Ik heb geprobeerd een mail te sturen naar rivierland, maar aangezien zij geen reactie vertonen, probeer ik het ook maar op deze manier!

Hopelijk krijg ik reactie,

Tanja.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Kanalisatie Aardrijkskunde

Het geven van een gelijkmatig beloop aan een natuurlijke grote of kleine waterloop kent twee namen:
  • in het geval van beken wordt het meestal `normalisatie`genoemd,
  • in het geval van rivieren zegt men meestal `kanalisatie`.
Dit kanaliseren is bedoeld om het water sneller af te voeren, zodat de bovenstrooms gelegen landerijen minder wateroverlast hebben of om de scheepvaart van dienst te zijn. Sommige rivieren zijn er zelfs vele tientallen kilometers korter door geworden.

Vrij veel waterlopen, voornamelijk beken, zijn nu gekanaliseerd. Vaak is het resultaat dat het water nu te snel en te onnatuurlijk wordt afgevoerd, wat verdroging kan veroorzaken, hetgeen ongunstig is voor met name natuurgebieden. Om dit te herstellen laat men veel lopen weer opnieuw meanderen, wat hermeanderen of beekherstel wordt genoemd.

Voorbeelden van beken die gehermeanderd zijn, zijn:

- de Vledder Aa

- het Oostervoortschediep bij Norg.

- het Deurzerdiepje, de bovenloop van de Drentsche Aa

- de Regge tussen Hellendoorn en Ommen wordt deels volgens de oude meanders (duidelijk zichtbaar aan de gemeentegrens) geleid. Hierdoor wordt de Velderberg een waardevol natuurgebied.

- de Tungelroyse Beek die van Hamont via Tungelroy en Leudal naar de Maas stroomt.

Een uitgebreide studie over kanalisatie vind je hier. Verdere informatie over kanalisatie: kijk hier en hier.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer