Moirépatroon?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7.068

Moir

Zo af en toe druk ik op de linker muisknop van mijn muis en dan gebeuren er allemaal dingen op het scherm. Zo kilkte ik laatst op dit. In het filmpje dat toen verscheen viel mij als hetero-man rond 2:18 iets op. Ik heb het natuurlijk over de strepen op het grijze jurkje. Deze strepen kan je trouwens ook al eerder in het filmpje zien helemaal aan het begin, maar toen was ik denk ik nog teveel afgeleid door andere prikkels. :P

Is dit een Moire patroon? En welke twee rasters overlappen dan: het raster van de stof met het raster in de digitale camera?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Moir

EvilBro schreef: vr 14 sep 2012, 09:27
Is dit een Moire patroon? En welke twee rasters overlappen dan: het raster van de stof met het raster in de digitale camera?
Ik denk het wel. Die patronen zijn een gevolg van aliasing in digitale beelden en computer graphics.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Moir

Ja, het is een moirépatroon van haar kleding en de pixels. Maar wikipedia zegt dat een moirépatroon een interferentiepatroon is, en over dat woord zit ik nog wel te twijfelen. Wat ik me ook afvraag is of je op grond van het moirépatroon een 3D-reconstructie van het meisje kunt maken.

Reageer