[natuurkunde] Oppervlaktetraagheidsmomenten optellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 68

Oppervlaktetraagheidsmomenten optellen

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een plaat met profiel waar ik een kracht op uitoefen. Nu wil ik weten wat de meest optimale vorm is van die plaat zodat deze de kracht die erop wordt uitgeoefend aankan en ook zo licht mogelijk is.

Nu heb ik als doorsnede van de plank de volgende vorm gekozen:

Afbeelding

Om te weten welke krachten dit ding aankan moet ik het oppervlaktetraagheidsmoment weten van het gehele ding. Maar hoe kan ik dat uitrekenen?

De losse delen lukt makkelijk (het zijn in principe allemaal rechthoekjes, I=1/12 b*h^3 ).

Maar mag ik deze individuele oppervlaktetraagheidsmomenten gewoon bij elkaar optellen? Of moet ik nog wat verschuivingen toepassen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.598

Re: Oppervlaktetraagheidsmomenten optellen

Volgens mij moet je eerst de ligging van de horizontale neutrale lijn bepalen

Als ik mij niet vergis , gaat deze door het zwaartepunt van de dwarsdoorsnede van de balk

Bepaal dus eerst de ligging van het zwaartepunt

Daarna moet je voor elke rechthoek de verschuivingsstelling toepassen

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Oppervlaktetraagheidsmomenten optellen

Hou er rekening mee dat je oppervlaktetraagheidsmomenten afhangen van je gekozen coördinatenstelsel (en de locatie van de oorsprong van dit stelsel).

Als je berekeningen met betrekking tot buiging wilt maken, is het de bedoeling de oorsprong van je coördinatenstelsel in het zwaartepunt te plaatsen. Het klopt inderdaad dat je zwaartepunt op je neutrale lijn ligt (of anders geredeneerd, je neutrale lijn loopt door het zwaartepunt heen).

Vervolgens zal je voor iedere rechthoek waarvan het individuele zwaartepunt niet samenvalt met het zwaartepunt van je gehele doorsnede, gebruik moeten maken van de stelling van Steiner (of de verschuivingsstelling). Zie daarvoor bijvoorbeeld deze link.

Succes.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Oppervlaktetraagheidsmomenten optellen

Jaaa!

Dat was precies wat ik nodig had. Ontzettend bedankt. Toen ik Steiner zag kreeg ik al flashbacks naar m'n mechanica lessen. Toendertijd zag ik het nut ervan nog niet zo in...

Reageer