De Achtervolgingskromme

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

De Achtervolgingskromme

Aangezien wij nu in VWO6 zitten zijn we bezig met ons profielwerkstuk. Hierin moeten we allemaal vaardigheden toepassen die we in onze middelbare schoolperiode hebben geleerd. Omdat we beide geinteresseerd zijn in Natuurkunde en Wiskunde, hebben we ervoor gekozen om als onderwerp de achtervolgingskromme te kiezen.

Hoewel we al wat informatie op internet hebben gevonden, is de informatie op internet erg beperkt of van een erg hoog niveau. (In ieder geval voor VWO6'ers) Daarom vroegen wij ons af of er op dit forum ook mensen zijn die bekend zijn met achtervolgingskrommes en bronnen kennen die ons zouden kunnen helpen met ons profielwerkstuk. (Vooral namen van boeken zouden erg helpen)

Daarnaast zoeken we naar tutorials of boeken die ons zouden kunnen helpen met het maken van modellen van achtervolgingskrommes. Het leek ons handig om hiervoor het programma 'Mathematica' te gebruiken, maar misschien zijn er betere alternatieven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: De Achtervolgingskromme

Als je een beetje kan programmeren kan je een simulatie maken van een punt dat een bepaald pad volgt en een of meerdere achtervolgers die volgens de 'pursuit curve' (in het Engels zal je meer vinden) naar dat punt toe bewegen.

Ik had er zelf nog niet van gehoord, maar als ik hier zo eens kijk dan denk ik dat het misschien toch wat te moeilijk is om op het niveau van middelbare school echt op de zuivere wiskunde in te gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: De Achtervolgingskromme

Dit is wel echt een leuk onderwerp. Zie bijvoorbeeld hier voor het soort 'dagdagelijkse' problemen dat je hiermee kan oplossen.

Meer serieus, denk ik dat er 2 mogelijke paden zijn: ofwel leer je differentiaalvergelijkingen en speciale functies om de achtervolgingscurve van een beperkt aantal curven te bespreken, ofwel schrijf je een programma waarmee je heel een willekeurige achtervolgingscurve kan simuleren. Mij lijkt het tweede het interessants (en als je je eens verveelt, kan je altijd nog eens kijken hoe dat nu zit met die differentiaalvergelijkingen).

Voor dat laatste denk ik dat je (1) moet weten wat een parametervoorstelling is, (2) Euler integratie moet leren toepassen, (3) de achtervolgingsvergelijkingen moet begrijpen (4) een programma/taal ter beschikking moet hebben om de numerieke integratie uit te voeren. Ik zou eerder aan Matlab of java denken dan aan mathematica, maar iedereen heeft natuurlijk zijn voorkeur.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: De Achtervolgingskromme

Ik ben het volledig eens met wat Eendavid en Xenion reeds zeiden. Ik wil alleen één puntje eruit pikken:
eendavid schreef: zo 16 sep 2012, 23:21
Ik zou eerder aan Matlab of java denken dan aan mathematica, maar iedereen heeft natuurlijk zijn voorkeur.
Matlab als (middelbaar) scholier is bijna onmogelijk, daar het allesbehalve gratis is. Daarom lijkt het me niet de aangewezen taal. Tenzij je iemand kent aan een unief ofzo :) .

Verder denk ik ook wel dat het leren van een taal om dan wat simulaties te maken, je iets teveel tijd gaat kosten. Maar wel een heel ambitieus project :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4.246

Re: De Achtervolgingskromme

Kortom het project moet versimpeld worden, maak je het jezelf niet te moeilijk.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: De Achtervolgingskromme

Drieske schreef: ma 17 sep 2012, 10:51
Matlab als (middelbaar) scholier is bijna onmogelijk, daar het allesbehalve gratis is.
En gratis downloaden moet je zeker niet doen, want dat is illegaal. ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer