Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Wiskunde is voor veel leerlingen uit het secundair onderwijs een van de grootste struikelblokken bij het behalen van een diploma. Al vanaf het eerste jaar is het het vak bij uitstek dat leerlingen doet zakken.

Hoewel wiskunde onmisbaar is voor onze maatschappij (in bijna elke toepassing zit wel iets van Wiskunde), betekent dat nog niet dat iedereen deze wiskunde ook moeten kennen. Er is uiteindelijk niets dat zegt dat een student die geen stelsel van vergelijkingen kan oplossen, geen schitterend politicus, advocaat, dokter, etc. zou kunnen worden. Verder heeft het ook niet veel nut om mensen een verplichte dosis van iets te geven, zodat ze het daarna allemaal zo rap mogelijk weer kunnen vergeten. Een fenomeen dat nu maar al te vaak voorkomt in het middelbaar (en zelfs hoger) onderwijs.

Dus luidt de stelling: Wiskunde is geen noodzakelijk vak voor iedereen!

Geef hier jouw mening!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Als wiskunde een struikelblok is, kan dat aan de aanleg en/of motivatie van de leerling liggen, maar kan net zo goed een probleem zijn aan de kant van de leraar of het studiemateriaal.

Wiskunde niet meer verplicht stellen klinkt mij als de weg van de minste weerstand in de oren.

Berichten: 1

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Natuurlijk is wiskunde noodzakelijk voor iedereen. Alleen wordt wiskunde als een abstract vak gegeven en wordt er te weining de link gelegd naar bruikbare toepassingen in onze echte wereld waardoor het vak interessant kan worden (dit is mijn ervaring van vroeger toch). Het is alsof je leert fiets rijden enkel vanop de schoolbank met enkel een leerboek, het wordt pas leuk als je echt een fiets in handen krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 159

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Wiskunde is zeker nodig voor hogere studies, en helpt bij probleemoplossend denken.

Wanneer je echter lagere richtingen gaat doen is het inderdaad niet echt meer nodig omdat ze zo goed als alleen met hun handen werken en praktijk doen.

Berichten: 1

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Wiskunde... Je haat het of je houd ervan. Ik denk dat wiskunde altijd nodig is, zeker als je wilt studeren en werken op HBO niveau heb je wiskunde nodig. Op het VMBO moet het goed uitgelegd worden en niet te abstract gemaakt worden. Het MBO moet een betere aansluiting krijgen op het HBO. Op het HBO moet het gewoon blijven bestaan en zeker niet makkelijker gemaakt worden want dan kun je technische vakken zoals werktuigbouwkunde en regeltechniek wel afschrijven. Bij deze vakken speelt (abstracte) wiskunde als ondersteunend vak een grote rol en dat heb je later nodig in de techniek.

Berichten: 26

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Als we dit met alles gaan doen, schaf dan dat ene jaartje Duits of Frans ook maar af! Daar ben ik ook de helft van vergeten en over het algemeen gebruik ik eerder Engels dan een van die twee talen.

Nee dus, wiskunde is een belangrijk vak in mijn ogen. Het is een vak waar je logisch leert denken, abstracte vormen kan reproduceren in je hoofd en het is de basis voor echte technische studie.

Zonder wiskunde ben je nergens.

Berichten: 1

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Het probleem zit 'm echt in de kwaliteit van les geven. Ook de aansluiting van de basisschool naar de middelbare school moet beter, tenminste dat was mijn ervaring in begin jaren negentig.

Ik kan me herrinneren dat toen ik voor het eerst op de brugklas zat, ik niet zo goed begreep waarom we met letters moesten rekenen (algebra). Ik dacht dat wiskunde puur rekenen met getallen was (breuken, delen, vermenigvuldigen...). Ik had dus wat tijd nodig voor de juiste inzicht.

Verder ging het bij mij met wiskunde veel beter, sinds ik een goede docent had die het veel beter kon uitleggen en dan kom je eigenlijk achter dat wiskunde helemaal niet zo moeilijk is.

Dus betere aansluiting van de basisschool naar de middelbare school en duidelijker uitleg van docenten helpt een hoop. De rest is aan de leerlingen of die het leuk vinden of niet.

Berichten: 8

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Niet alles wat bij wiskunde geleerd wordt is onmisbaar voor iedereen. Maar iedereen moet over een bepaalde mate van reken- en redeneervaardigheden beschikken. En als we niet over twitig jaar alles willen overlaten aan Indiërs en Chinezen, moet een flinke groep over veel meer wiskundige kennis en vaardigheden beschikken.

Berichten: 1

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Wiskunde is inderdaad een enorm struikelblok voor heel veel studenten. Sommigen hebben een "talenknobbel" en andere dan weer een enorme aanleg voor wiskunde. Dat mag echter geen afbreuk doen aan het belang van wiskunde als onderdeel van een gedegen opleiding. De meeste commentaren geven hier een zeer duidelijk antwoord op.

In ons beroepsleven (en privé-leven !), ongeacht welk beroep men later uitvoert, is wiskunde een onmisbaar gegeven. Wiskunde weglaten uit het pakket is in geen geval een optie !

P.S. Met wat beter opgeleide "rekenaars", zouden we de diverse luchtbellen in de financiële crisis zeker niet hebben gehad.....Jezelf rijk rekenen is een gegeven voor de slechte wiskundigen onder ons. Er lopen blijkbaar hele volksstammen van rond in de politiek en de banksector :)

Berichten: 27

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

De leer-methode op school deugt niet.

Kennis overdragen is de prioriteit bij het onderwijs, maar dat is fout: kennis is van secundaire of nog lagere prioriteit.

Eerst dient de begeerte gewekt te worden door bijvoorbeeld:

1. Het nut te laten zien van voorbeelden in de praktijk van het dagelijkse leven.

2. De schoonheid of harmonie van de methodiek door parallellen te leggen met kunsten als muziek en astronomie of zoals bij de school van Pythagoras.

Dan komt het proces van onderzoek en zelf ontdekken. Proefnemen bijvoorbeeld aan de gang met thermometer en energie (magnetron instellen) volumes afpassen in maatbekers.

Daarna komt het inzicht in de verschillen in grootheden zoals temperatuur, warmte inhoud, volume, massa enz enz.

Daarna komt het inzicht in eenheden en het rekenen.

Dan pas, eindelijk, komt de overdracht van de wiskundige formules: het zit er dan in om nooit meer te vergeten.

Waarom zou je een fouriertransformatie ooit bekijken als je niet geïnteresseerd bent? Maar de energie in de verschillende frequenties van je favoriete muziek kunnen begrijpen en berekenen is pas leuk.

Bedenk dat de abstracte formules pas na veel ijverig enthousiast werk door wiskundige zijn geformuleerd. De kennis van het abstracte eindresultaat is zonder passie en inzicht waardeloos.

De maatschappij heeft mensen nodig met liefde, inzicht en passie. We verwoorden tot een hebzuchtige geldbeluste hel, als we het onderwijs niet op de moeilijk lerende kinderen richten.

We hebben genoeg van het soort dat kan lezen en rekenen en intelligent is, maar de liefde, de schoonheid en menselijkheid ontbreekt.
Mooie woorden zijn niet waar, ware woorden zijn niet mooi. Lao Tsz 600 B.C.

Berichten: 7

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Als logica de grondslag vormt van de wiskunde en de rekenkunde, zoals Russell, Frege en anderen dachten, kunnen we ons beter toeleggen op de beheersing van dat vak. De slag die men daarmee kan maken, is dat de wiskundig minder begaafden onder ons in ieder geval wel logisch kunnen redeneren, d.w.z. vrij van contradicties, tautologieën en drogredenen.

Wiskunde is, zoals Ludwig Wittgenstein beweerde, 'een techniek beheersen'; niet een vak waarvan de (on)waarheden aan de werkelijkheid kunnen worden ontleend (wel getoetst!). Het lijkt mij nauw verwant aan de logica. Daarin is het denken zelf het onderwerp.

Wiskunde is als een bezem die in de kamer tussen het meubilair staat. Als je de functie ervan niet kent, denk je dat hij tot de inrichting behoort. Ken je die functie wel, dan kun je hem gebruiken als hulpmiddel. (en ja, ik vroeg me ook af hoe je de boel schoon houdt als de functie ervan niet kent ;-)

Hoe dan ook: ook zonder wiskunde ben je ergens! Logisch toch?

Berichten: 8

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Zoals Squawk al zegt: hoe zit het met het onderwijs? Ik denk dat niet iedereen dezelfde hoeveelheid en diepgang van wiskunde moet leren, maar wel iedereen. En de bottleneck daarin is goede docenten! Ik heb de ervaring dat mensen die "slecht" waren in wiskunde met goede begeleiding het tot een leuk vak zagen groeien en daar redelijk tot goede cijfers voor haalden. Zelfs met de vaak slechte leerboekjes!

Berichten: 33

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Wiskunde IS belangrijk. Jullie hebben allemaal gelijk. Maar ik merk dat het onderwijs het op bepaalde niveau's het er door wilt drammen en dat er teveel gaten zitten tussen de verschillende stappen. Neem Algebra, ik zie dat veel leerlingen afhaken in het bijhouden, in tempo, omdat er te grote sprongen tussen zitten. Het is allemaal globaal en grof geworden, details vallen weg, waardoor vaak de clue weg valt. Te weinig voorbeelden.

Als ik hoor dat klassen, niet dus enkele kinderen, maar klassen ten hoogste een 5 halen dan moet er toch wat mis zijn, met het systeem of/en de Docent. Ik denk zelf beide. Ouders en kinderen krijgen te horen, "Snap je het niet, jammer voor jouw. eind Oktober kan je bijles krijgen". Dit was twee weken na school start op Havo en Mavo niveau voor 13-14 jarigen.

Het onderwijs wilt alles in een klein aantal jaren proppen. Er is veel meer info, maar de boeken zijn nog steeds even dik. Maak de opleidingen verplicht een jaar langer. Je krijg beter afgestudeerden. Meer kennis op de vloer. Minder gezeur op de werkvloer, over "wat heb jij geleerd op school??", of "Wat heb ik geleerd??". Ik hoor wel eens over vroeger en over de nieuwe methodes. Who cares. Ze moeten aan morgen denken, wat is het resultaat! Niet alleen voor Europa, Nederland als kennis dorp, maar voor de persoon zelf.

Studie boeken! Een kennis haar kinderen, hebben Algebra boeken ( herdruk 2011 als ik me goed herinner ) en ze hebben zo'n 22 blz door geworsteld. Al 6 bekende fouten aanwezig en dan is de meeste ruimte alleen maar sommen. We ontdekten nog een uitleg/uitwerking fout die de Docente niet vermeld had. Ze had deze sinds 2008 of 2009 nog niet ontdekt. Meerdere zaken hier; hoe kan het dat de boeken toen niet goed genoeg gecheckt zijn, na die jaren nog steeds niet gecorrigeerd zijn en waarom de Docente het nog niet gezien had.

Logisch dat de leerlingen het het zuur krijgen van dit.

Berichten: 8

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Wiskunde noodzakelijk? Ik weet het niet. Hoewel ik veel steun heb bij mijn wiskunde kennis als ik eens probleem moet oplossen, weet ik niet of iedereen zonodig aan de wiskunde moet. Zeker als men geen gevoel heeft voor deze tak van sport, denk ik dat men gelukkiger wordt als men een opleiding volgt, waar men niet verplicht wordt iets "tegen natuurlijks" te doen.

Als de persoon affiniteit heeft met techniek, zal deze zelf doordrongen raken van de mogelijkheden van de wiskunde en de onmogelijkheid verder te komen op zijn vakgebied zonder wiskunde.

Daarbij zit techniek in veel andere vakgebieden, dus daarvoor geldt hetzelfde.

Ik ken persoonlijk een meester in de rechten, die na de eerste klas op het VWO wiskunde eruit gooide, die het verschrikkelijk goed doet in de maatschappij en aangeeft nog nooit de wiskunde gemist te hebben.

Ik ben me ervan bewust, dat er weinig studies zijn die je zonder wiskunde kunt volgen, maar heb gezien dat niet iedereen goed is in wiskunde die van de universiteit afkomt. Ik heb ook gezien dat mensen zonder wiskunde echt kunnen slagen in de maatschappij.

Berichten: 373

Re: Wiskunde is geen noodzakelijk vak

Drieske schreef: ma 17 sep 2012, 10:21
Dus luidt de stelling: Wiskunde is geen noodzakelijk vak voor iedereen!
Ik durf nog verder te gaan: geen enkel vak is noodzakelijk voor iedereen.

Verreweg de meeste kennis die ik op school heb opgedaan, heb ik niet meer nodig. En andersom ook: verreweg de meeste kennis die ik nodig heb, heb ik niet op school opgedaan! (waarbij ik "kennis" even heel breed bedoel, dus inclusief vaardigheden, inzichten, etc.)

Ik zie zo gauw vier vakken waar ik echt wat aan heb gehad - Engels, wiskunde, gym en handvaardigheid. Volgens mij heb ik de kennis uit alle andere vakken simpelweg niet nodig in het dagelijks leven (bijvoorbeeld scheikunde of geschiedenis), of uit mezelf opgedaan (bijvoorbeeld informatica of muziek).
Hiram schreef:De leer-methode op school deugt niet.

Kennis overdragen is de prioriteit bij het onderwijs, maar dat is fout: kennis is van secundaire of nog lagere prioriteit.
Mee eens. Onderwijs is bedacht in een tijdperk waarin kennis macht was. Met de komst van het internet is dat niet meer zo.

Met de rest van je bericht ben ik het ook eens trouwens.

Reageer