Springen naar inhoud

Redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2012 - 19:36

Hallo allemaal,
5VWO en ben begonnen aan het hoofdstuk Redoxreacties.
Ik loop vast bij stap1, het opschrijven van de formule van alle deeltjes in het reactiemengsel, waar er als noot bij wordt gezegd H2O niet te vergeten.

een staafje chroom wordt in een oplossing van nikkelchloride gedaan, de deeltjes die je dus gebruikt zijn Ni2+ Cl- en H2O en het staafje chroom is Cr. Waarom heeft het staafje chroom in dit geval geen 'lading'. Waarom staat er bij Nikkel en Chloor wel een lading en bij Chroom niet?

Wanneer ik namelijk in tabel 48 van de Binas kijk, staat er in de rij van oxidatoren Cr3+ en in het rijtje van de reductoren Cr?

Ook vraag ik me af wanneer ik een staafje Koper (Cu), in een zilverzout doe, en dit staafje verkleurd, of dit dan altijd een redoxreactie is? En kan ik dit ook voorspellen, zonder dit in de praktijk te doen, of een reactie tussen een staafje met een oplossing plaats vindt of niet?

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2012 - 19:59

Waarom staat er bij Nikkel en Chloor wel een lading en bij Chroom niet?

dat Ni en Cl geladen zijn staat in je gegeven ("je hebt een oplossing met ..."). Vast Cr-metaal is gewoon Cr, zonder lading.

Wanneer ik namelijk in tabel 48 van de Binas kijk, staat er in de rij van oxidatoren Cr3+ en in het rijtje van de reductoren Cr

Ja.
This is weird as hell. I approve.

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:02

Oké, dankjewel, dit verklaart een hoop! :)

Ook vraag ik me af wanneer ik een staafje Koper (Cu), in een zilverzout doe, en dit staafje verkleurd, of dit dan altijd een redoxreactie is? En kan ik dit ook voorspellen, zonder dit in de praktijk te doen, of een reactie tussen een staafje met een oplossing plaats vindt of niet?

Hopelijk kan iemand van jullie deze vraag van mij nog beantwoorden...

Veranderd door degrootte1, 17 september 2012 - 20:03

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:15

ben je bekend met reducerende en oxiderende capaciteit van metalen? In dit geval die van Cu en Ag

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:22

Wanneer u het hier niet over het standaard-elektrodepotentiaal ben ik hier niet mee bekend.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:27

Wanneer u het hier niet over het standaard-elektrodepotentiaal ben ik hier niet mee bekend.

daar heeft het mee te maken. Weet je hoe je aan de hand van die potentialen kan zien wie de sterkere reductor/oxidator is?

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:31

daar heeft het mee te maken. Weet je hoe je aan de hand van die potentialen kan zien wie de sterkere reductor/oxidator is?

Ik geloof dat je kan zeggen dat de reductor/oxidator met de hoogste standaard-elektrodepotentiaal de sterkste reductor/oxidator is. Ag+ heeft een potentiaal van +0,80, en Cu heeft een potentiaal van +0,52

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:37

de sterkste reductor/oxidator

één van de twee :)

Het is belangrijk om in te zien dat dergelijke potentialen voor reacties gelden, en niet voor stoffen. Je kan bijvoorbeeld een standaard (reductie-)potentiaal hebben voor de reactie
M+ + e- --> M

hoe hoger de potentiaal voor zo'n reductie, hoe sterker dat M+ een oxidator is. Een consequentie daarvan is dan wel dat M een zwakkere reductor is.

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:46

Ookee, koper was dan dus de reductor, en de zilveroplossing de oxidator?

in mijn geval had de reductor (Cu+ + e- ) een potentiaal van +0,52.
de oxidator (Ag) had dus een potentiaal van +0,80.

Hoe kan ik hierdoor verklaren dat er een redoxreactie plaatsvindt tussen het koperstaafje en de zilveroplossing?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:54

Ag+ is de oxidator, die wordt dan Ag. Ag+ kan in oplossing rondzwemmen, maar Ag niet, dus gaat die ...

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2012 - 20:57

.... reageren met koper?

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2012 - 21:00

.... reageren met koper?

ter compensatie zal Cu moeten oxideren tot Cu2+.

Maar wat ik bedoelde: Ag is niet oplosbaar in die vorm, dus zal deze neerslaan. Waarop?

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2012 - 21:02

Ookee, dus omdat Ag niet oplosbaaar is in die vorm, zal dit dus neerslaan op koper. Duidelijk! dankjewel!

Veranderd door degrootte1, 17 september 2012 - 21:03

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2012 - 21:05

Er zijn dus twee punten:

- Je hebt de redoxreactie, Ag is sterker oxiderend dan Cu. Hierdoor zal als je Ag+ met Cu in contact brengt het Ag+ worden gereduceerd en de Cu worden geoxideerd.
- Het gevormde Ag lost niet op en slaat neer

Stefke1000

Stefke1000

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2012 - 21:06

Helemaal duidelijk! Dankuwel!

Nu ga ik nog uit proberen te zoeken waarom er dan geen duidelijke neerslag ontstaat op het koperstaafje wanneer je deze in een ijzer(II)oplossing zet...

Wanneer ik hier niet uit kom, hoop ik zeker nog van uw hulp gebruik te mogen maken... bedankt!

Veranderd door degrootte1, 17 september 2012 - 21:08

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures