[natuurkunde] krachtenspel in een bankschroef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 581

krachtenspel in een bankschroef

hallo,

op school zijn we bezig met het maken van een bankschroef.

nu moeten we het krachtenspel beredeneren dat plaatsvind in de bankschroef.

dit is de vraag:

Het inklemmen van bijvoorbeeld een blokje staal doe je door aan de spindel te draaien totdat het blokje vastgeklemd wordt tussen de bekken. De spindel wordt op trek belast (als de spindel van elastiek was dan werd hij wel vier keer zo lang), het blokje wordt op druk belast (indien het een luciferdoosje zou zijn, dan klapt het onder de druk in elkaar).
1a. Uit de beschrijving volgt, trek enerzijds, druk anderzijds, kennelijk is er een “sluitende krachtenstroom” en blijft uiterlijk alles bij het oude. Beredeneer hoe dit krachtenspel in elkaar zit, probeer een unanieme groepsmening over dit “mechanisme” te vormen. Beschrijf en/of teken deze situatie.
1b. Welke natuurkundige wet is hierop van toepassing?
mijn antwoord 1a:
door het draaien aan de wringstang worden de bekken naar elkaar toegedraaid waardoor het werkstuk kan worden ingeklemd tussen de twee bekken. Als de bekken zover dichtgedraaid zijn dat het werkstuk klemt, maar er wordt wel nog aan de wringstang gedraaid dan zal een klein deel van de kracht nog gebruikt worden om de bekken nog iets steviger tegen elkaar aan te drukken maar het grootste deel van de kracht die wordt uitgeoefend op de wringstang zal de wringstang uit elkaar willen trekken.

1b: klopt het dat hier de wet van newton van toepassing is namelijk de wet van statisch evenwicht?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtenspel in een bankschroef

Heb je er ook aan gedacht dat de drukkracht tussen de bekken en de trekkracht in de spindel niet op dezelfde lijn liggen?

Er komt dus nog iets meer bij kijken.

Berichten: 581

Re: krachtenspel in een bankschroef

als ik het goed begrijp bedoelt u dat er hoogteverschil zit tussen de bekken en de spindel?

ik zou zeggen dat je daardoor kracht verliest..

Berichten: 581

Re: krachtenspel in een bankschroef

klopt het dat als op de spindel een trekkracht heerst en op de bek een drukkracht er een koppel ontstaat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtenspel in een bankschroef

Precies, dat bedoel ik, een koppel.

En dat moet ergens opgevangen worden. En in dat "ergens" komen weer nieuwe krachten in het spel.

Berichten: 581

Re: krachtenspel in een bankschroef

dan zal dat koppel dat een draaimoment wil veroorzaken een trekkracht veroorzaken in de voorste bouten en duwen op de achterste bouten als ik het goed heb... klopt dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtenspel in een bankschroef

Om daar iets zinnigs over te zeggen zou ik moeten zien hoe die bankschroef precies is geconstrueerd.

Wat bedoel je b.v. met de voorste en achterste bouten?

Berichten: 581

Re: krachtenspel in een bankschroef

dit is de tekening van de bankschroef
Naamloos.png
Naamloos.png (23.96 KiB) 727 keer bekeken
die zwarte pijlen wat daar staan heb ik er zelf ingezet omdat ik denk dat de kracht op de bouten naar boven werkt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtenspel in een bankschroef

Die bevestigingsbouten doen er even niet toe. Het gaat om de krachten binnen de bankschroef.

En wat stelt Fv eigenlijk voor?

Berichten: 581

Re: krachtenspel in een bankschroef

Fv is een kracht die wordt uitgeoefend op de bankschroef van 100 N. die heb ik nodig voor mijn volgende opdracht (zie topic evenwicht van star lichaam).

dus eigenlijk zijn de krachten op de spindel en de bekken zo verdeeld:
Naamloos.png3.png
Naamloos.png3.png (22.26 KiB) 716 keer bekeken
de spindel wordt als het ware uit elkaar getrokken en de bekken tegen elkaar aan geduwd...

die krachten moeten allebei evengroot zijn want dan heb je evenwicht en dus ook een koppel...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtenspel in een bankschroef

Inderdaad, maar een koppel laat iets draaien. En normaal gesproken draait een bankschroef niet. Dus er moet nog ergens een ander koppel zijn dat dit koppel tegenwerkt.

Berichten: 581

Re: krachtenspel in een bankschroef

je zou een koppel kunnen krijgen als ik me niet vergis door Fv die tegengesteld is aan de reactiekracht van de bouten... maar dat werkt toch niet tegen het koppel rechts?

Berichten: 581

Re: krachtenspel in een bankschroef

klopt het dat dit het koppel is wat het rechtste koppel tegenwerkt?
Naamloos.png3.png
Naamloos.png3.png (26.27 KiB) 714 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtenspel in een bankschroef

Nee, daar moet je het niet zoeken.

De linker pijlen gaan over het koppel dat het vaste deel uitoefent, de rechter pijlen gaan over het koppel dat de beweegbare bek uitoefent.

Kijk eerst eens naar de krachten die op het beweegbare deel worden uitgeoefend. Die vormen een koppel dat het beweegbare deel rechtsom wil laten draaien. Maar dat gebeurt niet, dus probeer eens te bedenken waar er op het beweegbare deel nog meer krachten worden uitgeoefend.

Berichten: 581

Re: krachtenspel in een bankschroef

het losse deel wil toch linksom draaien? tegen de klok in...

andere krachten die op het losse deel werken zijn zwaartekracht, volgens mij ook reactiekracht maar verder zie ik niet welke krachten hier nog op werken

Reageer