Brandpunt oog

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Brandpunt oog

Beste mensen,

Ik vroeg mij het volgende af: bij een ongeaccommodeerd oog is de brandpuntsafstand van het oog gelijk aan de beeldafstand. M.a.w. al het licht komt dan samen op één punt in het netvlies, want al het licht valt samen in het brandpunt. Hoe kun je dan eigenlijk toch een beeld zien? Er is immers maar een projectie van het beeld gecentreerd op één punt op het netvlies.

Bij voorwerpen dichter op het oog is het mij meer duidelijk: Daar ligt immers, bij accommodatie van het oog, het beeld duidelijk na het brandpunt van de lens, en wordt er een duidelijk beeld op het netvlies geprojecteerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Brandpunt oog

Opmerking moderator

Verplaatst naar optica en akoestiek
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Brandpunt oog

Als de stralen van alle voorwerpspunten van een voorwerp (nagenoeg) evenwijdig in je oog invallen betekent dat dat dat voorwerp hééééél ver weg is. Dat het beeld dan niet meer dan een puntje is op je netvlies lijkt dan ook wel logisch.....

Als de stralen van héél het voorwerp inderdaad écht helemaal 100% evenwijdig (en dus niet nagenoeg, bijna evenwijdig) invallen is het een hypothetisch voorwerp, dat in het (wiskundige) oneindige staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Brandpunt oog

Er is immers maar een projectie van het beeld gecentreerd op één punt op het netvlies.
Brandpunt is een verwarrende term, het is beter te spreken over een brandvlak.

(Pak maar een brandglas en projecteer de Zon op een vel papier, je zal een mini-zon zien, en geen punt).

Alleen oneindig verre voorwerpen kunnen hun licht in één punt laten samenvallen. Maar die zijn oneindig ver en dus oneindig klein, dus een punt.

Berichten: 2

Re: Brandpunt oog

Het is me zo duidelijk, bedankt!

@Michel: Ik bedacht me inderdaad later dat mijn post de suggestie kon wekken dat al het licht door het brandpunt (of brandvlak) gaat, maar dat is inderdaad onjuist en verwarrend. Het zijn natuurlijk enkel de evenwijdig binnenvallende lichtstralen op de lens, of de evenwijdige lichtstralen die de lens verlaten die door het brandpunt gaan. Een denkfout die ik eerder zelf ook maakte.

Reageer