[wiskunde] Statistiek - Bepalen of groeicurves significant van elkaar verschillen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Statistiek - Bepalen of groeicurves significant van elkaar verschillen?

Goeieavond iedereen!

Een tijdje geleden heb ik een microbiologisch onderzoek uitgevoerd, zonder al te veel in detail te gaan heb ik 3 dezelfde voedingsmiddelen telkens met een verschillende bacteriecultuur geïnoculeerd (de geïnoculeerde bacterieconcentratie was bij alle drie dezelfde, maar het betrof dus 3 verschillende culturen).

Om een bepaald tiijdsinterval heb ik vervolgens een staal genomen van elk voedingsmiddel, en de Colony Forming Unit / Gram (CFU/g) bepaald bij dat tijdstip. Dit deed ik dus voor de drie verschillende voedingsmiddelen, en uiteindelijk heb ik nu dus drie groeicurves (CFU/g ten opzichte van de tijd).

Nu vroeg ik me af, of er een mogelijke manier is om aan te tonen of de groeicurves significant van elkaar verschillen of niet. Het probleem is hier dus dat ik van iedere cultuur slechts 1 groeicurve heb en in totaal slechts dus drie curven die ik onderling wil vergelijken. Zijn er statistische toetsen hiervoor mogelijk, of niet?

Alvast bedankt voor uw tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistiek - Bepalen of groeicurves significant van elkaar verschillen?

Met dit type data zou je een regressie-analyse kunnen doen met CFU/g als afhankelijke variabele en tijd, cultuur en tijd*cultuur als onafhankelijke variabelen. Maar met op elk tijdstip slechts 1 waarneming per cultuur vraag ik me af of dat zin heeft, gezien het gebrek aan power.

Berichten: 393

Re: Statistiek - Bepalen of groeicurves significant van elkaar verschillen?

resul.png
resul.png (17.95 KiB) 130 keer bekeken
Dank je wel voor het antwoord.

Ik heb een figuur bijgevoegd met het resultaat dat ik verkreeg in SAS. Blijkt dat ik niet echt een resultaat krijg; door dat "error" gelijk is aan 0 denk ik (zie figuur).

Hoe komt het dat ik geen resultaat krijg? Is dit omdat ik geen herhaalde metingen heb per innoculatie? Dus, volgens mij kan ik met één meting per innoculatie eigenlijk sowieso geen resultaat krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistiek - Bepalen of groeicurves significant van elkaar verschillen?

Kijk eens in je log-window; daar komen je foutmeldingen te staan. Maar het zal hoogstwaarschijnlijk door het kleine aantal waarnemingen komen.

Reageer