Gen activeren en dinosaurus DNA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Gen activeren en dinosaurus DNA

Ik was op een ander forum aan het lezen over dinosaurussen. En daar  beweerde een persoon dat men triceratops DNA had gevonden ( wat mij op zich al sterk lijkt ) en dat dit dan ook nog eens ontcijferd had, en het kwam sterk overeen met het DNA van een kip, wat zijn verklaring dan ook was dat dinosaurussen geëvolueerd zijn in vogels. Nu weet ik dat vogels eigenschappen hebben die een vroegere dinosaurus soort zoals de theropoda ook hadden, en ik dacht dat een triceratops nu net niet tot de theropoda behoord.  

Weet hier iemand meer over? Want ik vind wel wat over DNA dat gevonden zou zijn, maar het zijn niet bepaald sterk wetenschappelijke sites. 

Het stopt ook niet, diezelfde persoon beweerde dat men in een kip een bepaald gen had geactiveerd zodat die dinosaurus tanden kreeg. Op het gebied van genen ben ik een complete leek maar ik denk niet dat men een gen kan activeren of deactiveren, en dan nog kan het toch niet als gevolg hebben dat er een dier ontstaat dat een totaal andere eigenschap heeft. Want een enkel gen kan de functie van de cel toch niet zo veranderen dat er een totaal andere eigenschap ontstaat ten opzichte van de vorige soort...Heeft iemand hier wat meer informatie over ? 

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Gen activeren en dinosaurus DNA

Ik weet in principe niets van het dinosaurus verhaal, hoewel dat ook mij wel wat onwaarschijnlijk klinkt.

Over genen kan ik je wel het een en ander vertellen. Genen kunnen inderdaad aan of uit staan, in principe zit al je DNA in elk van je cellen, en afhankelijk van welke genen aan of uit staan is een cel een lever- oog- teen of spiercel, noem maar op.

Genen kun je in theorie ook aan en uit zetten, waardoor een cel een andere/ nieuwe functie krijgt. In de praktijk is genen aan zetten niet gemakkelijk, genen uit zetten gebeurd wel vaak in het onderzoek, vooral om onderzoek te doen naar bepaalde defecten/ziektes.

Het verhaal is alleen niet zo "simpel" als dat, omdat vaak niet 1 gen codeert voor een eigenschap, maar een samenspel van genen. Daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat door 1 "dinogen" dat blijkbaar nog steeds in een kip zit (je zou denken dat dat inmiddels al die miljoenen jaren ongebruikt er wel is uitgeevolueerd of gemuteerd maar goed) aan te zetten opeens een kip tanden geeft. Ik zou denken dat daar veel meer genen bij betrokken zijn en dat zo`n truukje uitvoeren nogal complex is.

Het zou wel zo kunnen zijn dat dit een zeer simplistische anekdote is om te illustreren dat er nog restjes dinoDNA in kippen zit.

Maar wie weet zit ik er wel helemaal naast en kan het wel, ik zal eens zoeken of ik iets vind wat betrouwbaar lijkt.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Gen activeren en dinosaurus DNA

Ik heb even kort gezocht, het lijkt toch wel een serieuze bezigheid te zijn, maar het is iets minder spectaculair dan je misschien denkt, hoewel het in de wetenschappelijke wereld wel best spectaculair is. Het lijkt er inderdaad op dat ze in pecifieke kippensoorten bepaalde genen hebben aangezet die ervoor zorgen dat de embryos van die kippen tand-achtige kartels krijgen op hun snavel. Ook las ik zoiets over dat de poten (en of vleugels?) door genen aan en andere uit te zetten schubben (zitten die normaal al niet op kippenpoten?) ipv veren krijgen.

Voor zover ik kon zien hebben ze die embryos niet tot volwassen kippen laten groeien, en het is bekend dat in embryos vaker eigenschappen tot uiting komen die later weer weg zijn als het levensvatbaar is, (bijvoorbeeld een soort staartje bij emoes (en of kippen?) en pootbeginsels bij dolfijnen die later in de embryonale ontwikkeling weer wegtrekken)

Ze gaan dus zeker geen echte dinos kweken uit kippen. Desalniettemin knap staaltje wetenschap!
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Gen activeren en dinosaurus DNA

Hey Wendytje, ik heb ook wat zitten zoeken en vragen over over het DNA gebeuren en heb een antwoord gekregen dat er toch niet zo lang terug een opmerkelijke ontdekking is gedaan.

In 2005 was er in Science een publicatie waarin werd verteld dat er "soft tissue" in een femur (dijbeen) van een Tyrannosaurus rex was ontdekt.

Dit bestond uit een structuur die leek op bloedvaten, welke zelfs bloedcellen leek te bevatten. Dit is later ook nog gevonden in 2 andere Tyrannosauriërs en een Hadrosaurus. De structuren van de Tyrannosauriërs leken zeer veel op dat van moderne vogels.

Behalve die structuren hebben wetenschappers uit dit "soft tissue" zelfs eiwit (collageen) weten te halen. Dit kwam zeer goed overeen met dat van een kip. Beter dan met een alligator, wat je evolutionair gezien ook zou verwachten.

Eiwitten bestaan uit aminozuren, en deze worden gecodeerd in ribosomen door het mRNA. Dit mRNA is een afdruk van (een deel van) het DNA in een celkern.

Het gevonden collageen verteld ons dus indirect dat (een deel van) het DNA van Tyrannosauriërs goed overeen komt met dat van een kip.

Toch is dit onderzoek niet onomstreden. Een paar jaar geleden heeft een nieuw onderzoek gesuggereerd dat het gevonden "soft tissue" eigenlijk veel jonger is.

De structuren zouden afkomstig zijn van moderne biofilms (laagjes bacteriën die groeiden in de holtes van de fossiele femur), niet meer dan 50 jaar oud.

Ander onderzoek heeft dit vervolgens weer als zeer onwaarschijnlijk bestempeld.

Er is dus nog geen uitsluitsel of we werkelijk "soft tissue" hebben gevonden, maar het lijkt er verdacht veel op.

Wat wel duidelijk is, is dat we geen DNA hebben gevonden.

En over het manipuleren van het gen in het kippen embryo sta ik toch wat versteld.

Ik wist niet dat men hier al zo ver in kon gaan. In ieder geval bedankt voor je opzoekwerk.

Reageer