Concentratie stof via IR spectometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Concentratie stof via IR spectometrie

Via het Lambert Beer principe kun je de concentratie bepalen van een stof dmv IR spectometrie, echter hoorde ik onlangs dat dit in de praktijk zeer onnauwkeurig is. Kan iemand mij uitleggen waarom dit in de praktijk zo onnauwkeurig is?

Bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Concentratie stof via IR spectometrie

als je slechts één meting doet (dus geen ijklijn met standaarden) kan ik me dat voorstellen. Maar dat geldt bij UV ook. Tenzij ik iets IR-specifieks over het hoofd zie, natuurlijk. Water absorbeert nogal sterk, dus dat kan je niet gebruiken als solvent, en je kan ook geen glazen/kwartsen cuvetten gebruiken.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Concentratie stof via IR spectometrie

Zeer onnauwkeurig is een groot woord. Maar IR spectroscopie heeft als nadeel dat je niet zo'n goede blanco's hebt. Alle oplosmiddelen vertonen immers ook IR-absorptie en zijn in een veel grotere concentratie aanwezig dan de opgeloste stof.

Je kunt het dus alleen toepassen als je stof karakteristieke absorptiebanden heeft in een gebied waar je oplosmiddel een verwaarloosbare absorptie vertoont.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 301

Re: Concentratie stof via IR spectometrie

Het ligt eraan wat je met IR wilt bepalen denk ik...

Als het echt zo onnauwkeurig is zou ik waarschijnlijk geen werk hebben :P (Ik werk met FTIR spectra waarmee wiskundige modellen gemaakt worden om concentraties te bepalen).
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer