Springen naar inhoud

Kunnen Mesonen zich in eenzelfde Quantumtoestand bevinden?

• Log in om te kunnen reageren

SuperPrutser

SuperPrutser

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2012 - 14:11

Er wordt, onder andere in de Wikipedia gesteld:

"Bosonen kunnen zich met een ongelimiteerd aantal in een en dezelfde kwantumtoestand bevinden".

Nu zijn Mesonen samengestelde Bosonen. Ze bestaan uit meerdere Fermionen die zich niet in eenzelfde Quantum toestand kunnen bevinden.

Het punt waar ik over struikel is dat Mesonen zich als het daadwerkelijk Bosonen zijn zich in exact dezelfde Quantum toestand kunnen bevinden terwijl de onderdelen waar ze uit opgebouwd zijn dat niet kunnen.

Is er iemand die dit uit kan leggen en is er met de korte levensduur van Mesonen ooit een experiment geweest waarmee je aan kan tonen dat ze zich in dezelfde toestand kunnen bevinden en zich daadwerkelijk als bosonen gedragen?

Of wordt een Meson alleen Boson genoemd omdat het een hele spin heeft?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2012 - 10:49

Volgens mij wordt een smengesteld boson een boson genoemd omdat deze zich in sommige omstandigheden daadwerkelijk als boson gedraagd. Dat wil zeggen, in sommige gevallen lijkt er geen pauli exclusie op te treden tussen bosons samengesteld uit fermionen.

Ik vermoed dat dit te vooral waar is in de limiet naar hele lage dichtheden.

Ik denk dat het belangrijk is dat de quatum toestand die gevuld wordt door het samengesteld boson veel groter is dan het samengesteld boson zelf. Doordat hierdoor een sterke correlatie is tussen de positie van de twee fermionen die het samengestelde boson maken, gebeurt er het volgende. Stel je twee samengestelde bosonen in dezelfde toestand voor. Draai nu de coordinaten van allebei de bosons om. Omdat het samengesteld boson gecorrelleerd is moet je nu twee fermionen van plaats verwisselen, waardoor de min-tekens elkaar opheffen.

Bij hoge dichtheid kan dit natuurlijk niet goed blijven gaan, en met een beetje googlen heb ik gevonden dat ene Combescot bezig is met een veel-deeltjes theorie op te stellen voor deze situaties.

Veranderd door sirius, 21 september 2012 - 10:50

Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

SuperPrutser

SuperPrutser

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2012 - 20:52

Bedankt voor je antwoord. Bij lage dichtheden kijk je natuurlijk altijd naar een toestand van een paar deeltjes.

Mijn probleem was dat zoals jij ook vermeld een aantal vrijheidsgraden wel ongeveer gelijke toestanden konden geven ( zoals de spin 2 elektronen in 1 min of meer gelijke toestand toelaat ) maar niet oneindig veel.

Mijn conclusie is dan tot nu toe dat de naamgeving dus niet fundamenteel is en samengestelde systemen dus eigenlijk niet samen met de elementaire deeltjes op 1 pagina mogen worden getoond.

fysica_fan

fysica_fan

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2012 - 13:03

Het uitsluitingsprincipe van Pauli stelt dat twee identieke fermionen niet dezelfde kwantumtoestand kunnen hebben. Dit is niet van toepassing op de bosonen.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2012 - 16:00

Het uitsluitingsprincipe van Pauli stelt dat twee identieke fermionen niet dezelfde kwantumtoestand kunnen hebben. Dit is niet van toepassing op de bosonen.

Misschien moet je even de voorgaande posts echt doorlezen
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2012 - 20:51

Je moet het als twee losse systemen zien.
De mesonen zijn gewoon bosonen. De fermionen in de mesonen maken zich enkel druk om de toestanden in het betreffende meson zelf. De fermionen voldoen alleen aan het uitsluitingsprincinpe in het systeem waarin ze wisselwerken zijnde het Meson. Wellicht dat er op een zekere afstand nog een fermion bevindt wat qua toestand uitwisselbaar is. Dat moet geen probleem zijn. Of het nou lichtjaren of typische mesonen afstanden zijn.

SuperPrutser

SuperPrutser

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2012 - 21:51

Anton,

Dat is nu juist mijn vraag.

Jij stelt dat een systeem dat een boson is zich onafhankelijk van het feit dat de onderliggende componenten dat niet zijn zich nog steeds als boson gedraagt.

Vanuit de post's voor jou kreeg ik het geruststellende antwoord dat dit niet zo was.

Als jou reactie klopt dan zal een mensen lichaam zich met een in totaal opgeteld halve spin zich anders gedragen dan het zelfde lichaam met 1 atoom en 1 halve spin meer of minder.

Ik denk dat de wereld heel raar wordt als zaken zich op basis van een enkele halve spin zo anders gaan gedragen. De vereenvoudiging naar de totale spin is volgens mij niet mogelijk en daarom plaatste ik deze post.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures