[scheikunde] Oplossen van ionbinding en dieëlektrische constante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

Oplossen van ionbinding en die

Hallo,

Ik zit in het laatste jaar van het middelbaar en ik wou wat extra chemie doen zodat ik volgend jaar zou kunnen volgen.

Bij het hoofdstuk van Ionbindingen staat er dat een ionbinding goed oplosbaar is in een oplosmiddel met een hoge dieëlektrische constante.

In de formule van coulomb staat de Dieëlektrische constante echter onder de breukstreep dus hoe hoger de dieëlektrische constante hoe minder de kracht van coulomb.

Nu staat er dat moleculen met een hoge diëelektrische constante, polaire moleculen zijn.

Ik vroeg me af hoe dit kan: aangezien de coulomb-kracht laag is worden de 2 (of meer) atomen toch niet tot elkaar aangetrokken?

Er staat ook dat het oplosmiddel de kristalstructuur van de ionbinding breekt door dat de negatieve kanten zich naar de positieve gaan richten... Maar aangezien de Coulomb-kracht van het oplosmiddel klein is zal dit toch juist niet snel gebeuren?

Alvast bedankt,

Jeroen

PS: als het dan toch wordt opgelost is elk ion dan apart opgelost? Ik bedoel daarmee is elk ion apart, dus de anionen hangen niet meer samen met de kationen?

Ps(2): Er staat ook bij dat de oplossing elektrisch geleidend is met materietransport: wil dit dan zeggen dat het hele ion met omliggend oplosmiddel verplaatst word? Zo ja kost dit niet superveel energie? Dus is het dan niet slecht geleidend?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Oplossen van ionbinding en die

Om met het laatste te beginnen: dit is de crux.
Lolbroek schreef: wo 19 sep 2012, 17:53
PS: als het dan toch wordt opgelost is elk ion dan apart opgelost? Ik bedoel daarmee is elk ion apart, dus de anionen hangen niet meer samen met de kationen?
Dus, we zoeken naar een oplosmiddel dat de krachten tussen kationen en anionen (die elkaar dus aantrekken) minimaliseert (want dan gaan ze beter uit elkaar). De formule van coulomb die je aanhaalt geldt voor de aantrekking/afstoting tussen de ionen onderling, dus als je diëlektrische constante groot maakt ...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Oplossen van ionbinding en die

Dus die hoge dieëlektrische constante van bv water beinvloed niet alleen de H2O molecule maar ook de omliggende atomen?

Dus ionbindingen hebben een hoge dieëlektrische constante?

En van polaire moleculen blijven de afzonderlijke atomen niet bij elkaar door de coulomb kracht? Dat heeft te maken met de elektronegatieve waarde dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Oplossen van ionbinding en die

nee, je slaat iets door elkaar. Een diëlectrische constante hoort bij een bepaald medium (vacuüm, water, ethanol, ...). Een molecule of binding heeft geen diëlectrische constante.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Oplossen van ionbinding en die

Maar als het medium bv water is, dan bestaat water toch uit enorm veel H2O moleculen, dus heeft een molecule toch wel een bepaalde diëelektrische constante?

(sorry dat ik zo moeilijk doe maar ik snap er echt niks van :) )

En nu we dan toch vertrokken zijn: wat is het verschil tussen een binding en verbinding?

In mijn boek staat:"Binding duid aan dat 2 atomen aan elkaar gebonden zijn. En verbinding is hiervan het resultaat."

Maar er staat dus: 'aan elkaar gebonden zijn, dit wil toch zeggen dat ze al aan elkaar hangen, dus hoe kan daar nu nog een resultaat van zijn?

En bedoelen ze eigenlijk dat binding 'het binden is' en verbinding hetgeen na de binding dus de molecule zelf?

Lol, nu lees ik hier juist dat de kracht die de H atomen bij de O atomen houd elektrostatisch is en dus te maken heeft met de wet van coulomb, maar die kracht is bij het medium water toch juist super klein? Is die kleine kracht dan al voldoende?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Oplossen van ionbinding en die

Lolbroek schreef: wo 19 sep 2012, 18:21
Maar als het medium bv water is, dan bestaat water toch uit enorm veel H2O moleculen, dus heeft een molecule toch wel een bepaalde diëelektrische constante?
niet onmiddellijk - die diëlectrische constante is een resultaat van het collectief gedrag van de watermoleculen. Als je veel water tussen twee ionen zet, schermen ze de ionen van elkaar af, als het ware.
En nu we dan toch vertrokken zijn: wat is het verschil tussen een binding en verbinding?
Misschien kan je, als je nog meer niet helemaal gerelateerde vragen hebt, gewoon een nieuw topic openen per vraag. (als het er geen 10 ineens zijn, natuurlijk).

Hoe dan ook, laten we een voorbeeld nemen. Water is een verbinding. Een molecule water bestaat uit één atoom O en twee atomen H. Elk atoom H is door een binding gebonden aan het O-atoom. Er zijn in deze verbinding (water) dus twee bindingen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 33

Re: Oplossen van ionbinding en die

Oké super bedankt! :)

Ik heb nog enkel 1 vraagje, bij een grote groep watermoleculen zitten de H's dan slechts door een zeer zwakke "binding" aan de O's?

En ik zal in het vervolg een nieuwe topic starten :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Oplossen van ionbinding en die

Lolbroek schreef: wo 19 sep 2012, 18:32
Ik heb nog enkel 1 vraagje, bij een grote groep watermoleculen zitten de H's dan slechts door een zeer zwakke "binding" aan de O's?
waarom zou dat zijn? Als je meerdere moleculen bij elkaar zet, worden deze dan opeens anders?

Tenzij je waterstofbruggen bedoelt, maar dat zijn extra, zwakke, bindingen die ontstaan tussen moleculen onderling.
This is weird as hell. I approve.

Reageer