Familie van verzamelingen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gesloten
Berichten: 3

Familie van verzamelingen

\(\Large { \bf Familie \,\, van \,\, verzamelingen}\)
Gegeven zijn de verzamelingen
\( A_{nk} = \left[ - \frac{1}{n} , \frac{k}{n} \right] \subseteq \mathbb{R} \)
.

Waarbij
\(\left(a,b\right):=\,\left\{ \,x\in \mathbb{R}\,\,\left \right| \,\, a < x < b \right\}\)
en
\(\left[a,b\right]:=\,\left\{ \,x\in \mathbb{R}\,\,\left \right| \,\, a \le x \le b \right\}\)
Bereken en bewijs:
\( \bigcup_{n \in \mathbb{N}}{A_{nk}} \,\, , \,\, \bigcap_{n \in \mathbb{N}}{A_{nk}} \,\, , \,\, \bigcup_{k \in \mathbb{N}}{A_{nk}} \,\, , \,\, \bigcap_{k \in \mathbb{N}}{A_{nk}}\)
\(\hrule\)
Ik heb (weet niet of mijn antwoorden correct zijn):
\( \bigcup_{n \in \mathbb{N}}{A_{nk}}=\left[-1,k\right] \,\, , \,\, \bigcap_{n \in \mathbb{N}}{A_{nk}} =\emptyset \,\, , \,\, \bigcup_{k \in \mathbb{N}}{A_{nk}}=\left[-1,\infty\right) \,\, , \,\, \)
\(\bigcap_{k \in \mathbb{N}}{A_{nk}}=\left[ - \frac{1}{n} , \frac{1}{n} \right]\)
\(\hrule\)
En ik weet dat
\(\,\, \left[ \,\, \bigcap_{\chi \in \mathbb{A}}{\chi} \subseteq \left[ a,b\right] \,\,\,\wedge\,\,\, \bigcap_{\chi \in \mathbb{A}}{\chi} \supseteq \left[ a,b\right] \right]\,\, \longrightarrow \left[\bigcap_{\chi \in \mathbb{A}}{\chi} = \left[ a,b\right]\right] \)
Maar ik kom er echt niet uit. Zou iemand mij kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Familie van verzamelingen

Je eerste klopt wel. Maar kijk eens naar de tweede. Je kan (zeer algemeen) bewijzen dat een aftelbare doorsnede van begrensde, gesloten, geneste intervallen steeds niet-leeg is. Dus zit er ergens een fout bij jou :) .

De rest zullen we daarna bekijken.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Familie van verzamelingen

Opmerking moderator

Zie ook hier. Om de discussie centraal te houden, komt hier een slotje.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gesloten