Wiskunde op het HBO

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Wiskunde op het HBO

Opmerking moderator

Afgeplitst van dit topic
NB: ik schrijf dit op persoonlijke titel, niet als moderator:

@ McTrouble,

Dit is geenszins persoonlijk bedoeld, maar als jullie na een (ik mag aannemen technische) MBO-4 opleiding, beginnend aan een technische HBO-opleiding, hier vragen moeten komen stellen over vereenvoudigen van wortels dan is er iets goed mis met de MBO-opleiding die jullie gevolgd hebben. Het lijkt er dan sterk op dat ze je sinds je vmbo-tijd op wiskundegebied op je ROC nauwelijks wat bijgeleerd hebben. En dat vind ik persoonlijk een trieste zaak, voor Nederland in het algemeen en voor jullie in het bijzonder.

Vanzelfsprekend ben je hier altijd welkom voor hulp. Maar een forum is geen vervanger voor fatsoenlijk wiskunde-onderwijs. En als je dat nu nog, vanaf de wortels, moet gaan bijwerken tot eind-havoniveau (en ook dat is eigenlijk maar zozo voor een technische HBO-opleiding) dan ga je het nog héél erg druk krijgen.

Ik denk persoonlijk dat het minste dat jullie moeten doen is om héél duidelijke feedback naar je ROC te geven dat er wel een héél groot gat in je wiskunde zit, en dat ze daarvoor "vriendelijk" bedankt worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Wiskunde op het HBO

Ik ben het met je eens Jan. Ik ben als een van de beste in wiskunde naar een beginneling gegaan. Ik heb in de eerste week vanaf dinsdag "al" mijn vrije week uren moeten besteden aan Statica en vervolgens heb ik al mijn weekend uren en de uren voor school aan wiskunde besteed.

De verschillende methodes maken bij statica het probleem (8,6 als mbo4 cijfer... nu hoop ik dat ik het gehaald heb). Bij wiskunde is volgens de meeste (ik ook) dat er weinig aandacht aan dit soort sommen zijn besteed. Bij mij is deze stof de eerste 2 á 3 maanden behandeld. Maar zeker niet op dit niveau!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Wiskunde op het HBO

Mc trouble schreef: ma 17 sep 2012, 20:34
Maar zeker niet op dit niveau!
Ik wil nu echt niet moeilijk doen, maar volgens mij is dit het niveau van het 1e middelbaar?

Wat je moet weten is:

1)
\((x\cdot y)^n = x^n \cdot y^n\)
dit geldt ook voor wortels [regel 2]

2)
\(\sqrt[n]{x} = x^{1/n}\)
3)
\(x = \sqrt{x}\cdot\sqrt{x}\)
En dan nog de gewoonte dat een noemer vaak 'wortelvrij' gemaakt wordt volgens de uitwerking van aadkr hier.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wiskunde op het HBO

In Nederland is dit niet niveau eerste middelbaar.

De beste vergelijking met Belgie voor de weg die McTrouble heeft gevolgd is waarschijnlijk het Vlaamse 6-jarige TSO (in Nederland wordt dat dan vmbo KaderBeroeps of vmbo TL/GL gevolgd door mbo-4)

Algebra ("rekenen met letters") wordt op het vmbo nauwelijks behandeld (in ieder geval niet verder dan het oplossen van een lineaire vergelijking met één onbekende), met wortels wordt niet gerekend, ze worden op zijn best praktisch gebruikt, voor bijvoorbeeld Pythagoras. Het is dus aan het MBO (zeg maar de laatste jaren TSO) om de wiskunde verder op te werken tot begin HBO-niveau.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Wiskunde op het HBO

Jan van de Velde schreef: ma 17 sep 2012, 20:56
In Nederland is dit niet niveau eerste middelbaar.

De beste vergelijking met Belgie voor de weg die McTrouble heeft gevolgd is waarschijnlijk het Vlaamse 6-jarige TSO (in Nederland wordt dat dan vmbo KaderBeroeps of vmbo TL/GL gevolgd door mbo-4)

Algebra ("rekenen met letters") wordt op het vmbo nauwelijks behandeld (in ieder geval niet verder dan het oplossen van een lineaire vergelijking met één onbekende), met wortels wordt niet gerekend, ze worden op zijn best praktisch gebruikt, voor bijvoorbeeld Pythagoras. Het is dus aan het MBO (zeg maar de laatste jaren TSO) om de wiskunde verder op te werken tot begin HBO-niveau.
Misschien ien weet je het niet maar op een heel stel MBO's is het vak wiskunde allang afgeschaft het wordt zogezegd in de vakken gegeven.

Ook HBO's volgen dit voorbeeld op de Hogeschool Rotterdam wordt bij de technische richtingen geen wiskunde meer als vak gegeven, maar is zogenaamd geintregreerd in de vakken.

Dat maakt dat studenten alleen die sommetjes kunnen oplossen die de docent voor zijn vak nodig acht, in de praktijk geeft hij ze er een reken trucje voor.

Veel MBO's weten minder van wiskunde als vroeger iemand met MULO-B .
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wiskunde op het HBO

tempelier schreef: ma 17 sep 2012, 21:06
op een heel stel MBO's is het vak wiskunde allang afgeschaft het wordt zogezegd in de vakken gegeven.
:shock:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Wiskunde op het HBO

Dat klopt, ik ben goed in het berekenen van van constructie's, isolatie waardes en de water bindmiddel verhouding.

"daar heb je dit om het grof weg te zeggen niet nodig".

Het voorlopig gemiddelde cijfer voor wiskunde is een 3..... (geen definitief resultaat)

Berichten: 460

Re: Wiskunde op het HBO

Jan van de Velde schreef: ma 17 sep 2012, 21:30
:shock:
Je schrikt af en toe zelfs van het niveau dat van de HAVO/VWO komt, ontzettend vaardig met het rekenmachinetje (en een stuk sneller dan ik het kan uitrekenen), maar weten vaak niet wat ze aan het doen zijn. Het aantal uren wiskunde is sterk afgenomen de afgelopen decenia's, dat zie je terug in de kennis.

Niet voor niets wordt nu op veel universiteiten in het eerste kwartaal de echte wiskunde er ingestampt. Weg met het rekenmachinetje en weer die grijze massa gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wiskunde op het HBO

Kan me geheel vinden daarin. Zelfs op het HBO kwam dat nog voor. De methode achter een hoop wiskunde en wat fatsoenlijke calculus werd er bij mij pas op de universiteit ingestampt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Wiskunde op het HBO

Het is wat dat betreft ook niet voor niets dat hoogleraar wiskunde Jan van der Craats zich genoodzaakt voelde een Basisboek Wiskunde te schrijven, om aankomende studenten zo alsnog over de benodigde wiskundekennis te laten beschikken die ze eigenlijk al zouden moeten hebben.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Wiskunde op het HBO

druipertje schreef: di 18 sep 2012, 23:17
Niet voor niets wordt nu op veel universiteiten in het eerste kwartaal de echte wiskunde er ingestampt. Weg met het rekenmachinetje en weer die grijze massa gebruiken.
Mijn eigen ervaring is dat dat eigenlijk bij elk vak werd gedaan. 6 jaren VWO binnen 2 kwartielen volledig herhaald (naja, de stof die nuttig is voor mijn studie tenminste, biologie, wiskunde en natuurkunde). Overig mocht het rekenmachientje (lees: laptop + matlab) gewoon bij tentamens gehouden worden. Als je maar kon uitleggen wat je typte.

Wat mij overigens verder ook opviel was dat een jaargenoot van mij (WO biomedische technologie) na 2 jaar naar een equivalente hbo opleiding geswitcht is omdat zijn wiskunde niet al te best was. Eenmaal op de HBO hoefde hij in het geheel wiskunde meer te leren. Hij had immers VWO gedaan en dat was voldoende voor alle wiskunde vrijstellingen...

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Wiskunde op het HBO

Wat apart, ik heb een vriend die een HLO opleiding volgt en die vertelde mij dat hij in Rotterdam veel meer wiskunde kreeg dan dat hij nu in Breda krijgt. Daar zit dus ook veel verschil in!

Maar ik weet het natuurlijk niet precies verder maar MBO is toch ook eigenlijk een beroepsopleiding en eerlijk is eerlijk heb je daar geen wiskunde voor nodig volgens mij. Op HBO wat meer en op universiteit kan je simpelweg niet zonder.

Reageer