Springen naar inhoud

Immuniteit en bloedgroepen

• Log in om te kunnen reageren

Dominus Temporis

Dominus Temporis

• >250 berichten
  • 620 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 september 2012 - 20:59

Hallo allemaal!

Het volgende ga ik waarschijnlijk nog zien op school, maar als ik iets in m'n hoofd krijg, moet ik een antwoord krijgen...

Bloedgroep A: antilichamen B; antigeen A
Bloedgroep B: antilichamen A; antigeen B
Bloedgroep O: antilichamen A+B
Bloedgroep AB: geen antilichamen; antigen A+B

Zijn mensen met bloedgroep AB kwetsbaarder voor ziektes dan A en B, omdat zij (en ik dus ook ;)) geen antilichamen in de rode bloedcellen hebben, en is O dan het minst kwetsbaar? Of ligt 'kwetsbaarheid' enkel aan de witte bloedcellen, en hebben de rode hier niets mee te maken?

Veranderd door Stekelbaarske, 19 september 2012 - 21:02

"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2012 - 01:06

Met kwestsbaarheid voor ziektes (infectie) heeft het niets te maken.

Het is welliswaar zo dat mensen met groep 0 een reactie vertonen tegen een transfusie met A, B of AB bloed, maar het effect beperkt zich daar toe. De reactie komt puur omdat de antigenen voor A en B door mensen met 0 gezien worden als 'niet eigen' waardoor het immuunsysteem deze bloedcellen aanvalt. Iemand met A, B of AB zal een transfusie met 0 bloed wel verdragen omdat daar geen 'oneigen' antigenen in zitten die een immuunrespons veroorzaken.

Dit geldt uiteraard alleen als het een transfusie van alleen rode bloedlichaampjes betreft. Zou je bij iemand met bloedgroep A een liter onbewerkt 0 bloed toedienen dan loopt dat slecht af, omdat de witte bloedcellen die meekomen met die transfusie de aanval inzetten op het A antigen.
Victory through technology

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2012 - 06:45

Met kwestsbaarheid voor ziektes (infectie) heeft het niets te maken.

'Niets' is misschien wat te zwart-wit. Uit onderzoeken blijkt dat mensen met bloedgroep O vaker een minder ernstig verlopende malaria-infectie doormaken, omdat deze rode bloedcellen geen antigenen hebben waar bepaalde bindingsproteinen van een door P. Falciparum geinfecteerde rode bloedcel aan kunnen hechten. Dit voorkomt dus dat verschillende rode bloedcellen aan elkaar kleven en je een verminderde circulatie krijgt in de kleine vaten.

Hierdoor is er ook een soort selectiedruk ontstaan op bloedgroep O in endemische gebieden. Dit zie je terug als je de distributie van malaria vergelijkt met die van bloedgroep O. Waar malaria het meeste voorkomt (Zuid-Amerika, Afrika en Zuidoost-Azie) komt ook bloedgroep O het meest.

Je hebt gelijk als je zegt dat het niets te maken heeft met de kans op besmetting.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2012 - 11:52

Ah, toch een voorbeeld van iets waarbij het wel verschil maakt - zat erin dat die zou komen ;)

Maar ik bedoelde het uiteraard in algemene zin - het is niet zo dat mensen met bloedgroep 0 over het algemeen vaker de griep en dergelijke krijgen.

Overigens geeft het wel te denken of er dan ook een voordeel aan 0 zit - de combinatie van selectiedruk door malaria en migratie zou anders uiteindelijk moeten zorgen voor het teruglopen van 0 tot een minimum... misschien een kwestie van (heel veel) tijd?
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures