[wiskunde] Doorsnede van verzamelingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Doorsnede van verzamelingen

Hallo,

Gegeven is de verzameling
\(S_{mn} = [-\frac{1}{n},\frac{m}{n}] \subseteq \mathbb{R}\)
Bereken
\(\bigcap_{n \in \mathbb{N}} S_{mn}\)
en bewijs dat dit antwoord juist is.

---

Berekenen lijkt me niet heel moeilijk:
\(\bigcap_{n \in \mathbb{N}} [-\frac{1}{n},\frac{m}{n}] = [-1,m] \cap [-\frac{1}{2},\frac{m}{2}] \cap ... \cap \emptyset = \emptyset\)
Maar hoe kan ik bewijzen dat dit klopt?

---

Alvast bedankt!

- Fruitschaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Doorsnede van verzamelingen

Je kunt dat niet bewijzen. Het klopt namelijk niet ;) . De doorsnede is niet leeg. Zie ook hier.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Doorsnede van verzamelingen

Oei. Wat toevallig dat we beide ongeveer hetzelfde vroegen.

Alleen begrijp ik niet waarom de doorsnede niet leeg is. De doorsnede van verzamelingen is een verzameling wat alle verzamelingen 'gemeen' hebben. In dit geval convergeert naar
\(S_{mn}\)
naar [0,0] als n naar oneindig gaat, dus dan zou ik zeggen dat alle verzamelingen het lege interval gemeen hebben en de doorsnede dus een lege verzameling is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Doorsnede van verzamelingen

Om even terug te grijpen op jouw notatie: ze convergeren naar [0, 0]. Maar is niet [0, 0] = {0}? Dus is de doorsnede...?

Ik gebruik even wat losse notaties, maar zo zie je misschien wel het antwoord :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Doorsnede van verzamelingen

Ah, natuurlijk. Ik ging een stap te ver en naam aan dat de verzameling met 0 de lege verzameling is, wat natuurlijk helemaal niet waar is. De doorsnede is dus {0}, want alle intervallen hebben dat gemeen.

Hoe bewijs ik dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Doorsnede van verzamelingen

Is het niet meteen duidelijk, door bovenstaande dat alvast {0} in de doorsnede moet zitten? Nu moet je nog bewijzen dat alleen 0 in de doorsnede zit. Stel dus dat x erin zit. Dan...? Kun je verder?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Doorsnede van verzamelingen

Dan moet x in alle verzamelingen zitten én dan moet x = 0 gelden. Ik zie alleen niet hoe ik kan aantonen dat alleen 0 in die doorsnede zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Doorsnede van verzamelingen

Nee, dat is niet goed. Inzien dat 0 in die doorsnede zit, is vrij logisch, toch? Voor alle geldt dat 0 in [-1/n, 1/n] zit. Dus...?

Stel nu dat er nog iets in die doorsnede zit, niet 0, zeg x (dus x verschillend van 0!). Dan...?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Doorsnede van verzamelingen

Voor alle n zit 0 in het interval, dus 0 zit in de doorsnede.

Voor een
\(x \neq 0\)
mag niet gelden dat die in de doorsnede zit, dus deze mag in geen van de mogelijke intervallen zitten. Verder loop ik weer vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Doorsnede van verzamelingen

Fruitschaal schreef: vr 21 sep 2012, 19:10
Voor een
\(x \neq 0\)
mag niet gelden dat die in de doorsnede zit, dus deze mag in geen van de mogelijke intervallen zitten. Verder loop ik weer vast.
Dat klopt niet. Om niet in de doorsnede te zitten, moet er minstens één verzameling zijn die x niet bevat. Gebruik nu dat -1/n en 1/n naar 0 convergeren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Doorsnede van verzamelingen

Ja sorry, ik ga wat te snel waardoor ik fouten maak.

Moet ik gebruik maken van het feit dat -1/n en m/n naar hetzelfde convergeren, dus dat beide grenzen van het interval identiek zijn ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Doorsnede van verzamelingen

Het idee is om te gebruiken dat je n zo groot kan kiezen dat je x buiten je interval gaat komen te liggen...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Doorsnede van verzamelingen

Oké... En dan? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Doorsnede van verzamelingen

Dus kan x niet in de doorsnede liggen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Doorsnede van verzamelingen

Dat moet ik zien te bewijzen ja.

Reageer