Kooi v. Faraday en stroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

Kooi v. Faraday en stroom

Hoi,

ik zat laatst informatie op te zoeken over magnetische velden & stuff, maar toen kwam ik op de zgn. "kooi van Faraday", wat iedereen hier denk ik wel kent. In ieder geval, ik zat te denken, als het elektrische en evt. magnetische velden tegenhoudt, kunnen die dan niet omgezet worden in stroom?

Dit zal vast al eerder geprobeert zijn, maar is dit mogelijk om thuis uit te proberen, en zo ja, hoe?

Bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kooi v. Faraday en stroom

Eerst even de zaak helder krijgen: een kooi van Faraday houdt elektrische velden en wisselende magneetvelden tegen.

Maar statische magneetvelden, zoals het magneetveld van de aarde, worden niet tegengehouden. Dus een kompas werkt gewoon binnen de kooi.

Berichten: 12

Re: Kooi v. Faraday en stroom

Ja dat weet ik, maar dat is ene beetje buiten dit topc, nietwaar? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Kooi v. Faraday en stroom

Michiel schreef:Hoi,

ik zat laatst informatie op te zoeken over magnetische velden & stuff, maar toen kwam ik op de zgn. "kooi van Faraday", wat iedereen hier denk ik wel kent. In ieder geval, ik zat te denken, als het elektrische en evt. magnetische velden tegenhoudt, kunnen die dan niet omgezet worden in stroom?

Dit zal vast al eerder geprobeert zijn, maar is dit mogelijk om thuis uit te proberen, en zo ja, hoe?

Bedankt :roll:
nee

Berichten: 12

Re: Kooi v. Faraday en stroom

En waarom dan niet? Ik neem aan dat die opgevangen 'velden' toch ergens heen moeten in de vorm van (een soort) energie...

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Kooi v. Faraday en stroom

Die zeer lage stroompjes worden gedissipeerd door de weerstand van de kooi.

Dus geen gratis elecktriciteit, wat denk ik je vraag is :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kooi v. Faraday en stroom

Zodra je probeert de stromen die in de wand van de kooi lopen nuttig toe te passen zul je daarmee ook de werking van de kooi teniet doen.

En als het je te doen is om de gratis energie dan kan dat ook op andere manieren, b.v. met spoelen. Maar ik denk niet dat je veel vermogen op die manier "uit de lucht" kunt plukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Kooi v. Faraday en stroom

Tesla dacht ook dat er een gratis, bruikbare, atmosferische elektriciteit was, die allomtegenwoordig is, moet maar is opzoeken :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kooi v. Faraday en stroom

Er is eens een vent (in Canada geloof ik) geweest die dat inderdaad gelukt is, en die er een jaar of tien lang zijn huis en een heel veebedrijf op heeft laten draaien. :P Saillant detail: hij had een schuurtje direct onder een hoogspanningsleiding. En tenslotte is hij veroordeeld voor diefstal van elektrische energie van de netbeheerder....... :roll: Let wel, hij had niet een paar draadjes aan de hoogspanningsleiding geknoopt, het hele systeem werkte inductief)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer