Springen naar inhoud

Kanker in Bacterie

• Log in om te kunnen reageren

Miss_Science86

Miss_Science86

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2005 - 16:27

Ik vraag me af of een bacterie eigenlijk kanker kan krijgen.
Kanker is een tumor, en die gezwel ontstaat door teveel delingen in cellen. Maar een bacterie bestaat ook uit een cel, dan kan hij toch ook kanker krijgen? :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Robjee

Robjee

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 december 2005 - 17:23

Kanker is een woekering van cellen.
Een bacterie is een ťťncellig prokaryoot waardoor per definitie volgens mij geen kanker kan optreden...
Een bacterie is ook niet in staat tot mitotische celdelingen.

DNNS

DNNS

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2005 - 15:33

Hoi,

Een kenmerk van kanker is ook dat er op een gegeven moment functieverlies optreedt. En omdat een bacterie in bijna alles op zichzelf is aangewezen, zal deze dit niet overleven in de barre wereld.

Dennis

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2005 - 15:42

Een heel interessante vraag waar ik zo snel geen duidelijk antwoord op kan vinden. In het antwoord van Robjee lijkt me wel enige logica te bevatten.

Kanker wordt gekenmerkt door de fosforylisatie van eiwitten, waardoor genen tot overexpressie komen. Ik zie niet waarom dit niet bij bacteriŽn zou kunnen gebeuren.

Tevens verplaatst naar biologie.

EDIT: Op het internet zijn voornamelijk sites te vinden die gaan over kanker veroozakende bacteriŽn. Ik ben geneigd tot de conclusie te komen dat bacteriŽn geen kanker kunnen krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2005 - 16:36

alles wat ik weet over kanker is:
*het valt de chromosonen aan. en vernietigd de genen.
ik vgl dat als volgt: de kanker is een pieroman, valt de architect aan en daarna vernietigd ie de blauwdrukken -de plannen van het lichaam-. zeg maar, hij steekt het in de fik :wink:

gevolg:
bij ernstige beschadigingen in het lichaam, moeten de bouwcellen -'k weet niet hoe ze werkelijk noemen- beroep doen op die blauwdrukken, dat bevindt in de chromosonen. maar ze zijn vernield! met als gevolg de mens takelt af.

kunnen we kanker genezen?
mijn mening is: of tewel gebruiken we nano-bots -in de toekomst of te wel door veel anti-oxidanten te gebruiken.

da's mijn mening/bedenking over kanker. indien ik iets fouts gezegd heb, mijn excuse daarover. wat kanker is en blijft een zeer gevoelige materie
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2005 - 17:40

Die nanobots lijken echt de toekomst, maar het lijkt mij eerder wel verre toekomst, ik denk niet echt dat we die de eerste 15-20 jaar moeten verwachten ...

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2005 - 18:06

ok, maar de vraag is ťn blijft:
wat is het meest effeciŽnte oplossing voor kanker?

ik heb eens gehoord dat men in 2015 alle pasgeboren kindjes zullen inenten -soort vacine- tegen AIDS

als ik het het voor heb, halen ze een stuk uit die genetische ketting en plaatsen ze een aidsgen in of zoiets.

gelieve hier mij te verbeteren, aub indien ik gemist ben.
biologie is mij sterkste kant niet.

zou dit ook kunnen werken voor kanker?
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Miss_Science86

Miss_Science86

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 december 2005 - 18:59

de vraag ging over bacterie die kanker zouden kunnen krijgen..
niet over dat kanker te genezen is -_-

maar ik snap nog steeds niet WAAROM een bacterie geen kanker
kan krijgen... bacterien kunnen wel delen en als er tijdens een deling
een fout ontstaat, kan er toch een tumor ontstaan? of een mutatie in DNA van de bacterie...?!

en ik denk niet dat het mogelijk is.. misschien kun je eventueel de
afweersysteem versterken met Cytotoxische T-cellen...

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2005 - 19:04

Kanker is een ongeremde mitose van cellen. Dit kan dus inderdaad (zoals 'Robjee' al zei) dus per definitie niet bij bacteriŽn voorkomen. mitose kan alleen voorkomen bij eukaryoten.
"Meep meep meep." Beaker

virchow

virchow

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2006 - 15:15

Ik denk ook dat een bacterie geen kanker kan krijgen want kanker is een ziekte waarbij tgv een mutatie het dna van een cel zodanig beschadigd is dat de cel autonoom (dus geheel op eigen houtje) gaat delen. Zodat er een gezwel ontstaat.

Bij een gezwel heb je nog geen kanker, er zijn namelijk ook goedaardige gezwellen. Voor kanker moeten de kwaadaardige cellen ook nog 2 andere eigenschappen hebben, nl het vermogen om overal doorheen tegroeien, dus bv van uit de borst ingroeien in een rib, en de cellen kunnen het vermogen hebben om uit tezaaien (bv via het bloed meestromen naar de long en daar weer gaan groeien).

Aangezien een bacterie maar uit een "cel" (het is eigenlijk geen echte cel) bestaat kan hij die bovenstaande eigenschappen niet krijgen.

Een bacterie kan natuurlijk wel door een mutatie sneller gaan delen, maar dan krijg je gewoon meer bacterien.

Ik heb een andere vraag:
voor het onstaan van kanker is tijd nodig.
dus je moet iha bepaalde tijd leven om kanker te krijgen
insecten leven kort, op internet heb ik wel gevonden dat kanker bij fruitvliegjes voorkomt
Maar komt kanker ook voor bij eendagsvliegen??

kpil

kpil

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2006 - 15:46

Off topic :

ok, maar de vraag is ťn blijft:
wat is het meest effeciŽnte oplossing voor kanker?

ik heb eens gehoord dat men in 2015 alle pasgeboren kindjes zullen inenten -soort vacine- tegen AIDS

als ik het het voor heb, halen ze een stuk uit die genetische ketting en plaatsen ze een aidsgen in of zoiets.

gelieve hier mij te verbeteren, aub indien ik gemist ben.
biologie is mij sterkste kant niet.

zou dit ook kunnen werken voor kanker?

Algemeen voor vaccins tegen retrovirale virussen:

Men kan het virulente gen uit de retrovirale casette halen en de overschot inspuiten bij een proefdier. Die maakt dan een hoeveelheid retrovirussen die niet virulent zijn. Ze wekken echter wel een immuunrespons op die zorgt voor immuniteit (dus succesvolle vaccinatie) bij confrontatie met het echte virus.

Bij HIV is dit echter nog niet gelukt.

Meest efficiente (qua genezing, niet qua kosten) oplossing om kanker te genezen:
1) verdere subtypering van kanker, en ontrafeling van de moleculaire mechanismen
2) producten ontwikkelen die heel specifiek inwerken op deze mechanismen

Reeds bestaand:
Gleevec: tegen Chronische Myeloide Leukemie
Herceptin: tegen Borstkanker veroorzaakt door mutaties in HER2

Andere oplossing voor bepaalde kankers: vaccinaties. Dit kan bijvoorbeeld voor het Humaan papiloma virus (cervixcarcinoom), Helicobacter pylori (mss maagkanker ?), Epstein Barr Virus (bepaalde lymfomen), HBV en HBV vaccins (hepatocellulair carcinoom)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2006 - 02:04

Komt kanker ook voor bij eendagsvliegen??

Ik zie niet in waarom dit niet voor kan komen. De kans hierop is natuurlijk verschrikkelijk klein. In 1 dag zal er misschien wel een cel kunnen verkankeren. Een gezwel zal dan nog niet ontstaan, laat staan uitzaaiingen.
"Meep meep meep." Beaker

skywatcher

skywatcher

• >1k berichten
  • 1010 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2006 - 02:16

In wezen zou kanker kunnen voorkomen bij eendagsvliegen.
Sommige soorten leven in hun larvestadia tot 2 jaar.

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2006 - 12:14

Theoretisch is het vrij simpel, een eendagsvlieg is een meercellig organisme en een mutatie zou ervoor kunnen zorgen dat sommige cellen ongeremd gaan delen. Bijv. als de eendagvlieg een kerncentrale binnenvliegt en daar lekker op een staaf uranium gaat zitten.
De cellen gaan woekeren, groeien in, en het arme diertje gaat onherroepelijk dood. Kortom zelfde mechanisme als bij de mens.

Een dergelijke mutatie zou ook bij bacterien plaats kunnen vinden waardoor de bacterie zich nog ongeremder gaat delen dan hij al doet. Het kenmerk van tumorzellen is echter dat het geen volwaardig functionerende cellen oplevert wat bij de bacterie betekent dat metabole processen onvoldoende plaats kunnen vinden en sterft. Net als de hele (theoretisch) gemuteerde cellijn.

Marianne13

Marianne13

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2006 - 16:23

Een bacterie kan wel geinfecteerd worden door een virus (faag).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures